TU-studenten knuffelen tentamenstress van zich af

Tijdens de examenperiode alle stress van je af knuffelen? In de TU Delft Library zorgden knuffelhonden Norah en Teddy voor ontspannen studenten. “Dit had ik echt nodig!”

Labradoodle Teddy geniet van alle aandacht. (Foto's: Robèrt Kroonen / TU Delft)

Knuffelhond Norah is een graag geziene gast in de TU Library. Tijdens knuffelsessies van ongeveer zeven minuten verlicht ze de tentamenstress bij studenten. Deze keer kwam ze niet alleen, maar nam ze vriendje Teddy mee.

Als donderdagavond de deur van de Thomas Edison-ruimte opengaat kijkt labradoodle Norah nieuwsgierig op. Een student steekt onzeker haar hoofd om de hoek en schuifelt vervolgens naar binnen. Ze vindt het een beetje spannend, vertelt ze.
Alsof ze het aanvoelt, likt de hond haar hand. “Ze wil graag dat je haar aait”, legt baasje en TU-alumnus Matt Meissner uit. Hij moedigt de student aan om Norah over haar buik te aaien. “Kijk, ze doet haar pootje omhoog, ze vindt het fijn wat je doet.”

Na zeven minuten is de student zichtbaar ontdooid en loopt ze met een grote glimlach de ruimte uit: het Norah-effect.

Uitlaatklep
Meissner vertelt dat Norah – inmiddels zeven jaar oud – van begin af aan een heel sociale hond is. “Toen ik nog bij Topdesk werkte, nam ik haar af en toe mee naar kantoor. Daar zat ik met een aantal programmeurs achter een grote glazen wand. Norah flirtte met iedereen die langsliep. Al snel kwamen collega’s binnen om te knuffelen. Ze vond alle aandacht heerlijk!”

Norah wacht geduldig op meer knuffels.

Toen Meissner wisselde van werkgever merkte hij dat Norah deze uitlaatklep miste. “Vlak voor corona namen Mariska (zijn partner, red.) en ik haar daarom mee naar bedrijven zodat medewerkers met haar konden knuffelen. Zo kwamen we ook op de TU terecht, een plek die we als alumni allebei goed kennen.”

Om het voor Norah behapbaar te houden, zijn er per keer een maximaal aantal sessies en krijgt ze meerdere pauzes. “Ze vindt alle aandacht geweldig, maar moet de volgende dag wel bijkomen. Net als jij na een drukke dag of een weekendje weg alle prikkels moet verwerken.”

Debuut
Een verdieping lager maakt dwerg labradoodle Teddy zijn debuut. “O mijn god, er is echt een hond!”, roept een student luchtvaart- en ruimtevaarttechniek verrast bij het zien van Teddy. Ze heeft net een marathonsessie van twaalf uur studeren achter de rug en kan wel wat knuffels gebruiken. “Hij is zo zacht, ik wil hem mee naar huis nemen.”

‘Dit is precies wat ik nu nodig heb’

Teddy’s baasje Olga Koorevaar vindt het een geslaagd debuut. “Omdat hij buiten wel eens is afgeleid, wist ik niet hoe hij zou reageren, maar hij is heel ontspannen”, vertelt ze. Teddy wordt opgeleid tot coach-hond. Het gedrag dat Teddy laat zien, spiegelt Koorevaar aan mensen. “Het verschilt dus echt per student hoe hij zich gedraagt.”

Harige huisgenoot
Op de gang staan Anne-Meike (hbo-student mechatronica) en Puck (TU-student life, science & technology) ongeduldig te wachten. “Dit is precies wat ik nu nodig heb”, vertelt Anne-Meike. “Ik heb bij mijn ouders thuis een hond, die ik al lang niet meer heb gezien.”

Als ze na zeven minuten knuffelen naar buiten komen, spat de blijdschap van hun gezicht. “Hij is zo schattig, kwam gelijk naar ons toe met zijn dropoogjes”, vertelt Puck vertederd. Anne-Meike is vooral onder de indruk van hoe ontspannen Teddy was. “Zijn baasje zei dat hij bij ons heel ontspannen was, ik hoop dat het een goed teken is.”

Library-medewerker en organisator Marion van Putten kijkt tevreden toe. “Dit is precies de bedoeling. Studenten uit hun bubbel halen.” Ze werpt een blik op de intekenlijst waar studenten tijdsloten van zeven minuten konden boeken. Er staan overwegend internationale studenten op. “Zij hebben in hun thuisland misschien een huisdier dat ze missen, dit brengt dat gevoel weer een stukje dichterbij.” Het is een van de redenen dat Norah vrijwel iedere tentamenperiode een bezoekje aan de TU Delft brengt. Zelfs tijdens corona. “Stonden we daar met mondkapjes op, maar het knuffelen deed studenten zoveel goed.”

Voor Boris (links) is dit een fijne manier om te ontstressen.

Bachelorstudent Boris (computer science) beaamt dit. “Het is zo fijn om op deze manier te kunnen ontstressen. Thuis in Bulgarije heb ik ook huisdieren, ik mis ze heel erg. Ik denk dat ik vanavond met mijn huisbaas ga praten om te kijken of er ruimte is voor een harige huisgenoot.”

• De knuffelsessies zijn onderdeel van het Examenperiode Relaxprogramma. In de TU Delft Library zijn van 20 oktober tot en met 10 november verschillende activiteiten om tijdens het studeren te ontspannen.
Nieuwsredacteur Marjolein van der Veldt

m.vanderveldt@tudelft.nl