TU stijgt gestaag op ranglijst duurzaamheid

De TU stijgt langzaam op de duurzaamheidsranglijst voor het hoger onderwijs. Delft viel net buiten de top tien tijdens de uitreiking van de ‘Sustainabul’ afgelopen vrijdag.

De TU zit met de elfde plaats in de lift. In 2013 eindigde de universiteit op de 17de plaats. Die uitslag bestempelde de organisatie, Studenten van Morgen, toen als ‘gezakt’. Niet alleen was Delft niet erg duurzaam, ze had ook weinig moeite gedaan de vragenlijst van Studenten van Morgen in te vullen.

Dat ging vorig jaar al beter. Toen eindigde de TU op een dertiende plaats. Die stijging was er vooral aan te danken dat Studenten van Morgen onderzoek en onderwijs met een duurzame insteek zwaarder ging meewegen.

Nu is de TU dus weer twee plaatsen gestegen. Ook nu scoren onderwijs en vooral onderzoek hoog. Het onderwijs krijgt 23 van de 35 punten die daarvoor zijn te verdienen, het onderzoek scoort 28 van de 30 punten.

De bedrijfsvoering scoort veel lager. Zo kan de inkoop duurzamer, kan de TU vleesconsumptie ontmoedigen en transparanter zijn over reductie van voedselverspilling. Ook kreeg de universiteit nul punten bij het puntje ‘groene stroom’. De vermindering van watergebruik gaat volgens de Studenten voor Morgen wel goed, net als het afvalbeleid en het verminderen van emissies.

De TU is dus bezig met een voorzichtige inhaalslag, eentje die waarschijnlijk doorzet als het beleid dat nu nog in de maak is van kracht wordt.

Intussen staat de Wageningen Universiteit voor de derde keer op rij bovenaan in de ranglijst. De prijs voor de grootste stijger ging naar de Vrije Universiteit Amsterdam, die vanuit de onderste regionen van de ranglijst op nummer drie terechtkwam. De Hogeschool Utrecht had het ‘meest iconische project’: HU-studenten helpen huiseigenaren hun woning zodanig te verbouwen dat die energieneutraal wordt.

Meedoen is belangrijk dan winnen, benadrukken de ideële studenten van Morgen. “De ranking is niet het belangrijkst”, aldus voorzitter Mart Lubben in een persbericht. “Het gaat om het uitwisselen van kennis en ervaring, zodat instellingen van elkaar kunnen leren.”

De lijst is opgedeeld in drie categorieën. De vijf instellingen met de meeste punten zijn ‘goud’, dan komen ‘zilver’ en ‘brons’. De zes instellingen die overblijven, bungelen onderaan in de categorie ‘overig’.