TU snijdt in onderhoud gebouwen

Met een eenmalige ‘noodbezuiniging’ bij Vastgoed is het gat in de TU-begroting voor 2003 gedicht. De eerste versie van de begroting van de TU Delft over 2003 bood geen vrolijk beeld. Voor het eerst eindigden bijna alle faculteiten in de rode cijfers.

br />
De tegenvaller kwam op een beroerd moment, want de TU krijgt minder geld van het rijk dan verwacht. Deels omdat de stijgende prijzen niet meer worden gecompenseerd in de Rijksbijdrage (scheelt twee miljoen), maar ook omdat Delft het ‘marktaandeel’ in eerstejaars, promovendi en afgestudeerde ingenieurs en ontwerpers ziet dalen (scheelt bijna drie miljoen).

Het college wilde geen negatief saldo op de begroting voor 2003, en dus moest er extra worden bezuinigd, vooral bij Vastgoed. Deze dienst mag drie miljoen euro minder uitgeven aan onderhoud van gebouwen. Ruim twee miljoen daarvan wordt gebruikt om de tekorten van de faculteiten te dempen. Vestzak broekzak, want de faculteiten moeten volgend jaar meer huur betalen aan Vastgoed.

Dankzij het geld van Vastgoed is het aantal faculteiten met een negatieve begroting in ieder geval teruggebracht tot drie: ITS (bijna twee miljoen euro in de min), TNW (idem) en OCP (min 1.731.000 euro). Vorig jaar eindigden deze faculteiten ook al in het rood.

Verdere bezuinigen blijven als een onweerswolk boven de TU hangen. Niet voor niets luidt de faculteit Technische Natuurwetenschappen (TNW) de alarmbel. ‘Het is hoognodig dat aan het regime van negatieve bedragen en tekorten een einde komt. In de afgelopen periode zijn bij TNW diverse zeer goede onderzoekers vertrokken om onder meer deze reden’, staat in de toelichting bij de TNW-begroting.

Het college moet kiezen, zegt de faculteit onomwonden: kwaliteit of bezuinigingen. In de strategie van de TU draait het om topkwaliteit, en daarom kiezen wij vooralsnog voor kwaliteit, zo redeneert men bij TNW.