Kort

TU-rector veroordeelt geweld in Iran

De Delftse rector Tim van der Hagen heeft zich solidair verklaard met ‘studenten en academici in Iran en alle studenten en academici ter wereld die banden hebben met de regio en bezorgd zijn over hun families en vrienden’.

Hij heeft net als vijf collega’s (uit Nijmegen, Rotterdam, Twente en de Universiteit van Amsterdam) en meerdere Nederlands-Iraanse en Iraanse academici een statement ondertekend. Daarin veroordelen zij het geweld tegen studenten en academici in Iran. ‘We staan achter onze verantwoordelijkheid voor het beschermen van de vrijheid van meningsuiting van studenten en academici uit Iran op onze campussen en die van vrouwen, studenten en academici in Iran en overal ter wereld’, schrijven zij.

Tussen de ondertekenaars staat ook Behnam Taebi, TU-hoogleraar energie en klimaatethiek. Het statement staat op de website van het international solidarity network for Iranian people, dat mede is opgericht door Farah Kamiri, Eerste Kamerlid van GroenLinks.

Op 2 december was er een Iran-demonstratie voor de aula van de TU Delft. (Foto: Justyna Botor)

In het begin van de gewelddadigheden in Iran riepen verschillende Iraanse studenten en medewerkers de TU Delft op om een standpunt in te nemen, nadat hun aanvraag voor een herdenking op de campus in eerste instantie was afgewezen. Zij weken toen uit naar de Markt in Delft. Snel daarna volgde alsnog een kleine herdenking op de campus. Begin december was er weer een bijeenkomst, ditmaal vóór de aula, in aanwezigheid diversity officer David Keyson. (SB)

Hoofdredacteur Saskia Bonger

s.m.bonger@tudelft.nl