Customize Consent Preferences

We use cookies to help you navigate efficiently and perform certain functions. You will find detailed information about all cookies under each consent category below.

The cookies that are categorized as "Necessary" are stored on your browser as they are essential for enabling the basic functionalities of the site. ... 

Always Active

Necessary cookies are required to enable the basic features of this site, such as providing secure log-in or adjusting your consent preferences. These cookies do not store any personally identifiable data.

No cookies to display.

Functional cookies help perform certain functionalities like sharing the content of the website on social media platforms, collecting feedback, and other third-party features.

No cookies to display.

Analytical cookies are used to understand how visitors interact with the website. These cookies help provide information on metrics such as the number of visitors, bounce rate, traffic source, etc.

No cookies to display.

Performance cookies are used to understand and analyze the key performance indexes of the website which helps in delivering a better user experience for the visitors.

No cookies to display.

Advertisement cookies are used to provide visitors with customized advertisements based on the pages you visited previously and to analyze the effectiveness of the ad campaigns.

No cookies to display.

Campus

TU kan pionieren met academische computerspelletjes

Computerspelletjes op academisch niveau. Met dat idee won student Bastiaan Naber dinsdag een TU-prijsvraag voor studenten over ict in het onderwijs.

br />
Naber, vierdejaars luchtvaart- en ruimtevaarttechniek, denkt dat de TU een leidende rol kan veroveren op de onontgonnen markt van academische spelletjes. ,,Ik weet uit ervaring dat spelletjes voor veel jongeren aantrekkelijk en leerzaam zijn”, vertelt Naber, die met zijn voorstel een nieuw type multimedia computer won.

Volgens Naber is ict in het onderwijs vooral nuttig als hulpmiddel voor relatief trage studenten. ,,Voor de echt goede student gaat er niets boven een college met een goed boek of dictaat. Maar veel studenten hebben baat bij herhaling. Spelletjes bieden daarvoor uitstekende mogelijkheden.”

In zijn winnende voorstel geeft Naber als voorbeeld het populaire ‘Bridge Builder’, waarbij de speler een brug over de rivier moet bouwen om de trein naar de overkant te krijgen. ,,Als eerstejaars studenten op de traditionele manier zo’n probleem oplossen, moeten ze vooral veel rekenen. Er is weinig ruimte voor testen en herhalen. Bij Bridge Builder gaat het meer om intuïtie en trial and error. Als je het iets academischer zou maken, zou het best in het TU-onderwijs gebruikt kunnen worden.”

Om te demonstreren dat het ontwikkelen niet moeilijk hoeft te zijn, bouwde Naber in een paar uur een educatief programma over statica. Hij geeft toe dat het als game nog niet helemaal is geslaagd, maar ‘het geeft een idee’.

De knowhow om educatieve spellen te produceren is op de TU zeker aanwezig, denkt Naber. De TU kan een en ander bekostigen door te besparen op de aanschaf van % onnodig snelle en dure % nieuwe pc’s en door de bibliotheekdiensten beter te automatiseren, denkt Naber.

,,Simulatiespellen kunnen studenten enthousiast maken voor saaie technische vakken”, verwoordde Leen de Graaf van studentenraadsfractie Aag de waardering van de jury.

Computerspelletjes op academisch niveau. Met dat idee won student Bastiaan Naber dinsdag een TU-prijsvraag voor studenten over ict in het onderwijs.

Naber, vierdejaars luchtvaart- en ruimtevaarttechniek, denkt dat de TU een leidende rol kan veroveren op de onontgonnen markt van academische spelletjes. ,,Ik weet uit ervaring dat spelletjes voor veel jongeren aantrekkelijk en leerzaam zijn”, vertelt Naber, die met zijn voorstel een nieuw type multimedia computer won.

Volgens Naber is ict in het onderwijs vooral nuttig als hulpmiddel voor relatief trage studenten. ,,Voor de echt goede student gaat er niets boven een college met een goed boek of dictaat. Maar veel studenten hebben baat bij herhaling. Spelletjes bieden daarvoor uitstekende mogelijkheden.”

In zijn winnende voorstel geeft Naber als voorbeeld het populaire ‘Bridge Builder’, waarbij de speler een brug over de rivier moet bouwen om de trein naar de overkant te krijgen. ,,Als eerstejaars studenten op de traditionele manier zo’n probleem oplossen, moeten ze vooral veel rekenen. Er is weinig ruimte voor testen en herhalen. Bij Bridge Builder gaat het meer om intuïtie en trial and error. Als je het iets academischer zou maken, zou het best in het TU-onderwijs gebruikt kunnen worden.”

Om te demonstreren dat het ontwikkelen niet moeilijk hoeft te zijn, bouwde Naber in een paar uur een educatief programma over statica. Hij geeft toe dat het als game nog niet helemaal is geslaagd, maar ‘het geeft een idee’.

De knowhow om educatieve spellen te produceren is op de TU zeker aanwezig, denkt Naber. De TU kan een en ander bekostigen door te besparen op de aanschaf van % onnodig snelle en dure % nieuwe pc’s en door de bibliotheekdiensten beter te automatiseren, denkt Naber.

,,Simulatiespellen kunnen studenten enthousiast maken voor saaie technische vakken”, verwoordde Leen de Graaf van studentenraadsfractie Aag de waardering van de jury.

Redacteur Redactie

Heb je een vraag of opmerking over dit artikel?

delta@tudelft.nl

Comments are closed.