Campus

TU kan pionieren met academische computerspelletjes

Computerspelletjes op academisch niveau. Met dat idee won student Bastiaan Naber dinsdag een TU-prijsvraag voor studenten over ict in het onderwijs.

br />
Naber, vierdejaars luchtvaart- en ruimtevaarttechniek, denkt dat de TU een leidende rol kan veroveren op de onontgonnen markt van academische spelletjes. ,,Ik weet uit ervaring dat spelletjes voor veel jongeren aantrekkelijk en leerzaam zijn”, vertelt Naber, die met zijn voorstel een nieuw type multimedia computer won.

Volgens Naber is ict in het onderwijs vooral nuttig als hulpmiddel voor relatief trage studenten. ,,Voor de echt goede student gaat er niets boven een college met een goed boek of dictaat. Maar veel studenten hebben baat bij herhaling. Spelletjes bieden daarvoor uitstekende mogelijkheden.”

In zijn winnende voorstel geeft Naber als voorbeeld het populaire ‘Bridge Builder’, waarbij de speler een brug over de rivier moet bouwen om de trein naar de overkant te krijgen. ,,Als eerstejaars studenten op de traditionele manier zo’n probleem oplossen, moeten ze vooral veel rekenen. Er is weinig ruimte voor testen en herhalen. Bij Bridge Builder gaat het meer om intuïtie en trial and error. Als je het iets academischer zou maken, zou het best in het TU-onderwijs gebruikt kunnen worden.”

Om te demonstreren dat het ontwikkelen niet moeilijk hoeft te zijn, bouwde Naber in een paar uur een educatief programma over statica. Hij geeft toe dat het als game nog niet helemaal is geslaagd, maar ‘het geeft een idee’.

De knowhow om educatieve spellen te produceren is op de TU zeker aanwezig, denkt Naber. De TU kan een en ander bekostigen door te besparen op de aanschaf van % onnodig snelle en dure % nieuwe pc’s en door de bibliotheekdiensten beter te automatiseren, denkt Naber.

,,Simulatiespellen kunnen studenten enthousiast maken voor saaie technische vakken”, verwoordde Leen de Graaf van studentenraadsfractie Aag de waardering van de jury.

Computerspelletjes op academisch niveau. Met dat idee won student Bastiaan Naber dinsdag een TU-prijsvraag voor studenten over ict in het onderwijs.

Naber, vierdejaars luchtvaart- en ruimtevaarttechniek, denkt dat de TU een leidende rol kan veroveren op de onontgonnen markt van academische spelletjes. ,,Ik weet uit ervaring dat spelletjes voor veel jongeren aantrekkelijk en leerzaam zijn”, vertelt Naber, die met zijn voorstel een nieuw type multimedia computer won.

Volgens Naber is ict in het onderwijs vooral nuttig als hulpmiddel voor relatief trage studenten. ,,Voor de echt goede student gaat er niets boven een college met een goed boek of dictaat. Maar veel studenten hebben baat bij herhaling. Spelletjes bieden daarvoor uitstekende mogelijkheden.”

In zijn winnende voorstel geeft Naber als voorbeeld het populaire ‘Bridge Builder’, waarbij de speler een brug over de rivier moet bouwen om de trein naar de overkant te krijgen. ,,Als eerstejaars studenten op de traditionele manier zo’n probleem oplossen, moeten ze vooral veel rekenen. Er is weinig ruimte voor testen en herhalen. Bij Bridge Builder gaat het meer om intuïtie en trial and error. Als je het iets academischer zou maken, zou het best in het TU-onderwijs gebruikt kunnen worden.”

Om te demonstreren dat het ontwikkelen niet moeilijk hoeft te zijn, bouwde Naber in een paar uur een educatief programma over statica. Hij geeft toe dat het als game nog niet helemaal is geslaagd, maar ‘het geeft een idee’.

De knowhow om educatieve spellen te produceren is op de TU zeker aanwezig, denkt Naber. De TU kan een en ander bekostigen door te besparen op de aanschaf van % onnodig snelle en dure % nieuwe pc’s en door de bibliotheekdiensten beter te automatiseren, denkt Naber.

,,Simulatiespellen kunnen studenten enthousiast maken voor saaie technische vakken”, verwoordde Leen de Graaf van studentenraadsfractie Aag de waardering van de jury.

Redacteur Redactie

Heb je een vraag of opmerking over dit artikel?

delta@tudelft.nl

Comments are closed.