Wetenschap

TU intensiveert samen werking met Erasmus

Een nieuwe Health Technology Campus in Rotterdam staat centraal in de verdergaande samenwerking tussen de TU Delft en Erasmus. Het gaat om een half miljard euro in tien jaar.

Rector Tim van der Hagen kondigde de versterkte samenwerking met Erasmus aan tijdens de Diesvieriing. (Foto: TU Delft)

De TU Delft, Erasmus MC en de Erasmus Universiteit zijn van plan naadloos te gaan samenwerken op de gebieden gezondheid, kunstmatige intelligentie en duurzame leefomgeving. Rector magnificus Tim van der Hagen onthulde deze zogenoemde Convergence tijdens zijn Diesrede vrijdag 10 januari.

NRC schreef afgelopen zaterdag: ‘Voor de samenwerking wordt minstens één nieuwe campus gebouwd vlakbij het Erasmus MC, en nog eens dertig laboratoria voor de inzet van kunstmatige intelligentie. De instituten trekken er de komende tien jaar samen minstens een half miljard extra voor uit. Voor de financiering kijken ze hoopvol naar Rijk en bedrijven.’

‘Onderzoekers weten elkaar goed te vinden’

De samenwerking komt niet uit de lucht vallen. Ze vloeit voort uit het LDE-alliantie (Leiden-Delft-Erasmus). Die is in 2013 opgericht om de samenwerking op medisch-technologisch vlak te bevorderen. Het is opmerkelijk dat de Universiteit Leiden niet betrokken is bij de nieuwe Health Technology Campus. Van der Hagen zei tijdens zijn rede wel dat hij ‘er van overtuigd [is] dat Leiden zich binnenkort zal aansluiten’.

Op de vraag waarom Leiden nog niet betrokken is, laat TU Delft-woordvoeder Karen Collet weten dat onderzoekers van het Erasmus MC en de TU Delft elkaar nu eenmaal goed weten te vinden.

Renée Merkx, directeur strategische communicatie en marketing van de Universiteit Leiden mailt daarover: ‘Het initiatief komt uit de koker van het ErasmusMC en de gesprekken hebben in eerste instantie plaatsgevonden in de boezem van Erasmus MC en TU Delft. Erasmus Universiteit is later aangehaakt. En vervolgens ook Leiden. Binnenkort starten gesprekken hoe Leiden zou kunnen aanhaken en het initiatief nog zou kunnen versterken. Hoe dat er dan uitziet weten we nog niet.’

De Delftse ondernemingsraad (or) vraagt zich ook af wat de rol van Leiden is nu de samenwerking met Rotterdam wordt verstevigd. Or-voorzitter Biemla Sewnandan meldt dat het college van bestuur (cvb) heeft laten weten dat de samenwerking met Rotterdam al wat intensiever was dan met Leiden en dat die met Leiden wordt uitgebreid. Begin februari bespreken de or en het cvb dit onderwerp.

‘Over de mogelijke LDE-consequenties hebben we in de aanloop naar dit initiatief vaak gesproken’, mailt Merkx. ‘We hebben met elkaar steeds gezegd: het moet uiteindelijk een versterking van de gehele LDE-samenwerking zijn en dus aanvullend. En inderdaad, het zal dan om heel, heel veel geld gaan, en de noden in de Nederlandse wetenschap zijn zoals we weten hoog. Eigen geld is er nauwelijks. Dat wordt dus best spannend.’

Er ligt veel nadruk op kunstmatige intelligentie

Terug naar Rotterdam. De tekening voor de Health Technology Campus toont nieuwbouw op het terrein van het huidige Dijkzigtziekenhuis. De sloop daarvan neemt naar verwachting twee jaar in beslag. Daarna moeten er tien nieuwe labs komen, in een L-vorm gerangschikt. Eén van de gebouwen zal met dertig verdiepingen de nevenstaande toren van het Erasmus MC naar de kroon steken.

Er ligt in de Delfts-Rotterdamse samenwerking veel nadruk op kunstmatige intelligentie, iets waar de Universiteit Leiden bij aanhaakt. Het onderwijsprogramma kan in potentie 85,000 studenten bereiken in alle takken van wetenschap.

Er zullen 25 nieuwe labs voor artificial intelligence komen in Delft, en vijf in Leiden, aldus Van der Hagen in NRC. “Op dit moment besteden de universiteiten van Delft en Leiden jaarlijks al pakweg 75 miljoen aan kunstmatige intelligentie. Daar willen we een miljard van maken voor de komende tien jaar, samen met de Erasmus Universiteit, het Erasmus MC en het Leidse MC.”

•  Update 14-01-2020. Aanvulling met reactie Renée Merkx, Universiteit Leiden.
Wetenschapsredacteur Jos Wassink

j.w.wassink@tudelft.nl