TU gaat werkbeleving meten

Alle medewerkers van de TU krijgen in januari het verzoek om de nieuwe medewerkersmonitor in te vullen. Daarmee wil de universiteit erachter komen hoe zij hun werk ervaren.

De monitor richt zich niet alleen op werkstress, benadrukt directeur human resources Ingrid Halewijn, een week voordat de ‘week van de werkstress’ op de universiteit begint. “We willen ook weten hoe leuk medewerkers het vinden om hier te werken, hoe veilig ze zich voelen, hoeveel ondersteuning ze krijgen van hun baas, van hun collega’s en van de ondersteunende diensten. Het gaat om kwaliteit van werken, ontwikkelingsmogelijkheden en werkbeleving. We steken een thermometer in de TU met als slogan ‘eye on excellence, eye for you’.”

Volgens Halewijn, sinds juni dit jaar werkzaam bij de TU Delft, is het belangrijk om te weten hoe medewerkers hun werk beleven, omdat de universiteit ‘gebaat is bij bevlogen en betrokken medewerkers’. “Iedere zichzelf respecterende organisatie zou een medewerkersmonitor moeten hebben, omdat het richting geeft aan die organisatie. Binnen de universiteiten is dat nog niet zo gewoon, daarbuiten veel meer.”

Op dit moment wordt gewerkt aan de vragenlijst die alle TU-medewerkers in januari krijgen. Die zal onderscheid maken tussen ondersteunend en wetenschappelijk personeel en tussen verschillende onderdelen van de TU. De vragen beslaan een breed scala aan onderwerpen, zoals ‘innovatief vermogen’ van de TU, omgangsvormen, psychosociale arbeidsbelasting, loopbaanperspectief, feedback, diversiteit en vertrouwen. In totaal mag het invullen niet meer dan twintig minuten duren.

Halewijn hoopt dat minstens 55 tot 60 procent van de medewerkers de vragenlijst invult, anoniem. “Beide zijn voorwaarde voor succes. Zonder anonimiteit krijg je mogelijk antwoorden die niet beschrijven wat mensen echt vinden. Een hoge respons maakt de uitkomsten representatief. We hopen te kunnen zien welke kwesties specifiek zijn voor een faculteit of dienst en welke breder leven. Zo kunnen we plannen maken om ze aan te pakken.”

Wordt werkstress, een onderwerp dat ondernemingsraad en vakbond tot speerpunt hebben verheven, daarna verleden tijd? Halewijns antwoord is kortweg ‘nee’. “Maar veel werkstress kan voorkomen worden met goede begeleiding, met het stellen van de juiste vragen en slimmer organiseren.”

En ook met wederkerigheid, zegt Sarah Benschop, hr-beleidsmedewerker en projectleider van de medewerkersmonitor. Medewerkers moeten volgens haar ook aan de bel trekken als er iets is. “Het moet geen one way street zijn.”

Een ander beproefd recept is volgens Halewijn flexibiliteit. “Mensen die het niet meer aan kunnen, hebben vaak lang op dezelfde plek gezeten. Ze hebben zich weinig ontwikkeld. Daarom zeggen wij: verfris jezelf, blijf wendbaar. Mobiel zijn is het beste instrument om jezelf inzetbaar te houden.”