Technische hbo-opleidingen uit Rotterdam en Haarlem komen vanaf september naar de TU Delft. De opleidingsdirecteuren breken het hoofd over doorstroomroutes.
Hbo-bachelors blijken in de praktijk kennisachterstand te hebben op hun studiegenoten aan de TU. Om te zorgen dat ze toch probleemloos doorstromen naar de TU Delft, staken de opleidingsdirecteuren van de Hogeschool Rotterdam en de TUD de koppen afgelopen maandag bij elkaar. Doel: een afspraak over doorstroomroutes voor de opleidingen civiele techniek, werktuigbouw, hoger laboratorium onderwijs en life science and technology, evenals technische bedrijfskunde, management and technology, bouwkunde en scheepsbouwkunde.
Kees Maring, projectleider van de samenwerking tussen de TU en hbo-opleidingen, denkt daarbij aan een voortraject op de hbo-opleiding zelf, waarbij de beste studenten worden geselecteerd. ,,Zij zouden bijvoorbeeld al tijdens hun hbo-opleiding colleges kunnen volgen op de TU.”
De fysieke verplaatsing van hbo-opleidingen naar Delft verloopt ondertussen niet overal zonder problemen. De scheepsbouwopleiding van de Hogeschool Rotterdam wil per 1 september 2003 naar Delft verhuizen, maar de benodigde vergunning hiervoor blijkt nog niet aangevraagd. De komst van Hogeschool Rijswijk is na een fusie met de Haagse Hogeschool voorlopig uitgesteld. Rijswijk had het voornemen om uiterlijk in 2005 naar Delft te verhuizen. Verder is het de bedoeling dat studenten van de Hogeschool InHolland vanaf september de opleidingen luchtvaarttechnologie en scheepsbouwkunde zowel in Haarlem als in Delft kunnen volgen.
,,Ons ideaal, op weg naar Delft techniekstad, is om een hele hbo-kolom in Delft te creëren”, zegt Maring. Delft als dé plek om techniek te gaan studeren, waar studenten optimaal kunnen switchen tussen de verschillende studierichtingen en waarbij een vloeiende overgang tussen bachelor- en masteropleidingen mogelijk is.
Maring, die momenteel geconfronteerd wordt met teleurstellende inschrijvingsaantallen, hoopt door de samenwerkingsovereenkomst meer studenten naar Delft te halen. Wat betreft aantallen heeft hij geen concrete doelstellingen.
Hbo-bachelors blijken in de praktijk kennisachterstand te hebben op hun studiegenoten aan de TU. Om te zorgen dat ze toch probleemloos doorstromen naar de TU Delft, staken de opleidingsdirecteuren van de Hogeschool Rotterdam en de TUD de koppen afgelopen maandag bij elkaar. Doel: een afspraak over doorstroomroutes voor de opleidingen civiele techniek, werktuigbouw, hoger laboratorium onderwijs en life science and technology, evenals technische bedrijfskunde, management and technology, bouwkunde en scheepsbouwkunde.
Kees Maring, projectleider van de samenwerking tussen de TU en hbo-opleidingen, denkt daarbij aan een voortraject op de hbo-opleiding zelf, waarbij de beste studenten worden geselecteerd. ,,Zij zouden bijvoorbeeld al tijdens hun hbo-opleiding colleges kunnen volgen op de TU.”
De fysieke verplaatsing van hbo-opleidingen naar Delft verloopt ondertussen niet overal zonder problemen. De scheepsbouwopleiding van de Hogeschool Rotterdam wil per 1 september 2003 naar Delft verhuizen, maar de benodigde vergunning hiervoor blijkt nog niet aangevraagd. De komst van Hogeschool Rijswijk is na een fusie met de Haagse Hogeschool voorlopig uitgesteld. Rijswijk had het voornemen om uiterlijk in 2005 naar Delft te verhuizen. Verder is het de bedoeling dat studenten van de Hogeschool InHolland vanaf september de opleidingen luchtvaarttechnologie en scheepsbouwkunde zowel in Haarlem als in Delft kunnen volgen.
,,Ons ideaal, op weg naar Delft techniekstad, is om een hele hbo-kolom in Delft te creëren”, zegt Maring. Delft als dé plek om techniek te gaan studeren, waar studenten optimaal kunnen switchen tussen de verschillende studierichtingen en waarbij een vloeiende overgang tussen bachelor- en masteropleidingen mogelijk is.
Maring, die momenteel geconfronteerd wordt met teleurstellende inschrijvingsaantallen, hoopt door de samenwerkingsovereenkomst meer studenten naar Delft te halen. Wat betreft aantallen heeft hij geen concrete doelstellingen.
Comments are closed.