Wetenschap

TU Delft TV: Proeffabriek om medisch afval te verminderen

Plastics, elektronica of metaal – ziekenhuisafval bevat allerlei materialen, maar de verwerking is meestal hetzelfde: verbranden. Twee onderzoekers willen dit veranderen.

De proeffabriek verwerkt plastic afval verwerkt tot grondstoffen. (Still: TU Delft TV)

Camera en montage: Yoshi Verspaget, Productie: Roel Breure, Regie: Jos Wassink

Bart van Straten, promovendus bij de faculteit Werktuigbouwkunde, Maritieme Techniek & Technische Materiaalwetenschappen (3mE), leidde samen met zijn broer het familiebedrijf Van Straten Medical voor de reparatie en revisie van medische instrumenten. Hij besloot onderzoek te gaan doen naar manieren om medisch afval te hergebruiken en zocht contact met dr.ir. Tim Horeman (biomedical engineering bij 3mE) – nu zijn promotor. Samen zetten ze een onderzoekslijn op gericht op het verbeteren van de circulariteit en de duurzaamheid van medisch instrumentarium.

Hun werk heeft geleid tot een proeffabriek in De Meern. Hier behandelen ze medisch afval: plastic dekkleden en beschermende kleding worden gesmolten, metalen instrumenten worden gesteriliseerd en verkocht als grondstof.

Een complex instrument als een chirurgische nietmachine kost 500 euro en bevat plastic, rubber, metaal en elektronica. In een veldtest worden de instrumenten nu ontmanteld. Onderdelen die nog goed zijn gaan terug naar de fabrikant in de Verenigde Staten. Dat is een unieke afspraak in een industrie waar disposables standaard zijn.

Van Straten en Horeman hopen dat ieder ziekenhuis in de toekomst een eigen hergebruikfabriek heeft.  Daar wordt medisch afval omgezet naar grondstoffen voor medische instrumenten en materialen. De eerste stappen in die richting zijn gezet met de Science in Waste proeffabriek.

Lees ook:

TU Delft TV / TU Delft TV is a collaboration between Delta and the Science Centre. The crew consists of TU Delft students.