TU Delft trof schikking met reisbureau ATP

Zakelijk reisbureau ATP bracht jarenlang te veel kosten in rekening bij de TU Delft en andere bekende klanten. In 2017 heeft de TU een schikking getroffen met ATP.

Zakelijk reisbureau ATP boekte onder meer vliegtickets voor TU-medewerkers (Foto: Kim Hunter via Pixabay)

Afgelopen week was ATP landelijk nieuws omdat de voormalig directeur van de Nederlandse tak van het reisbureau terechtstond in Amsterdam. Hij wordt verdacht van oplichting en valsheid in geschrifte.

Tussen 2007 en 2016 verstuurde ATP valse facturen, met daarop bijvoorbeeld zelf verzonnen fees. Hierdoor betaalden klanten jarenlang te veel geld voor bijvoorbeeld vliegtickets en hotelkamers, schrijft de NOS. De reisbemiddelaar heeft volgens het Openbaar Ministerie (OM) 17,6 miljoen euro aan extra marge opgestreken. Andere gedupeerde klanten zijn onder meer het ministerie van Justitie en Veiligheid, KPMG en De Nederlandsche Bank.

Facturen TU als bewijslast
De TU Delft had van 2010 tot en met 2016 een contract met het zakelijk reisbureau. “Vóór 2010 belden TU-medewerkers bij wijze van spreken de reisagent om de hoek als ze een reis maakten voor hun werk. We wilden niet alleen die boekingen centraliseren, maar ook in het geval van calamiteiten in het buitenland met één druk op de knop kunnen achterhalen waar onze mensen zaten”, vertelt manager procurement Sander Heerbaart. Uiteindelijk kwam de universiteit, na een Europese aanbesteding, uit bij het zakelijk reisbureau.

Tijdens de zitting gebruikte het OM als bewijslast meerdere facturen die ATP verstuurde aan de TU Delft. Het gaat om facturen uit 2010 die zijn verstuurd aan vijf faculteiten, laat een persvoorlichter van het OM weten. Heerbaart kan geen absolute bedragen noemen, maar denkt wel dat er door TU-personeel ‘veel’ gebruik is gemaakt van ATP.

Signalen over hoge prijzen
In een oude nieuwsbrief uit 2013 schrijft de faculteit Techniek, Bestuur en Management (TBM) dat medewerkers klaagden over de kosten die ATP in rekening bracht voor vliegtickets. Die waren volgens de faculteit ‘onevenredig groot in vergelijking met andere leveranciers’. Hoewel in de nieuwsbrief stond dat medewerkers zich met hun klachten over ATP konden wenden tot de afdeling procurement, zegt Heerbaart de signalen uit 2013 niet te herkennen.

Financiële vergoeding voor TU
Het contract dat de universiteit afsloot met ATP, gold volgens een voorlichtingsartikel van Delta uit 2009 in eerste instantie voor drie jaar met de optie om twee keer een jaar verlenging te geven. Dat zou betekenen dat de universiteit ook na het ontstaan van klachten bij TBM de overeenkomst met ATP heeft verlengd. Heerbaart zegt dit niet te kunnen bevestigen. “Ik weet niet of het contract verlengd is, maar bij dit soort overeenkomsten zie je doorgaans wel verlengingsopties.”

Volgens Heerbaart constateerde de universiteit in 2016 voor het eerst onjuistheden in de gefactureerde bedragen. Op basis van de onjuistheden heeft de TU in 2016 en 2017 meerdere gesprekken gevoerd met ATP. Heerbaart: “Het reisbureau wilde het niet laten aankomen op een rechtszaak. Uiteindelijk heeft ATP daarom een financiële vergoeding betaald op basis van de door de TU geconstateerde fouten.” Omdat de inhoud van die overeenkomst vertrouwelijk is, kan Heerbaart de hoogte van het bedrag niet noemen.

Het OM heeft tegen de voormalig directeur van het reisbureau een gevangenisstraf van zestien maanden, waarvan acht maanden voorwaardelijk, geëist. Tegen de onderneming ATP eist het OM een boete van twee miljoen euro, waarvan de helft voorwaardelijk is. De rechter doet over een week uitspraak. Heerbaart: “Voor de TU is de kwestie in 2017 al naar wens opgelost.”

Nieuwsredacteur Annebelle de Bruijn

a.m.debruijn@tudelft.nl