TU Delft opnieuw hoogst genoteerde Nederlandse universiteit in QS Ranking

Door de jaren heen verliezen de meeste Nederlandse universiteiten terrein in de wereldranglijst van onderzoeksbureau QS. Uitzonderingen daarop zijn de Universiteit van Amsterdam en de TU Delft, die elkaar de afgelopen tien jaar hebben afgewisseld als hoogst genoteerde Nederlandse universiteit.

Dinsdagavond zijn de nieuwe QS World University Rankings verschenen – enigszins voorbarig de ranglijst van het jaar 2025 genoemd. De TU Delft is beland op plek 49, waarmee het de beste scorende Nederlandse universiteit is. De Universiteit van Amsterdam belandde op plek 55. In 2024 was de TU Delft met plek 47 ook al de hoogst genoteerde Nederlandse universiteit. read-more-closed Andere Nederlandse universiteiten zijn de afgelopen 10 jaar juist steeds slechter gaan scoren. Op nummer één staat het Amerikaanse MIT. Het is de dertiende keer dat deze universiteit het goud wint.

Kritiek

Er zijn meer wereldranglijsten in omloop, zoals de Shanghai Ranking en de ranglijst van het Britse Times Higher Education. De voornaamste kritiek op zulke lijsten is dat ze een eigen werkelijkheid creëren: hoe geef je één enkele score aan een hele universiteit, met al haar medewerkers en studenten? Hoe groot zijn de verschillen werkelijk?

Op een speciale pagina over rankings vat universiteitenvereniging UNL de kritiek samen. De keuzes van ranglijstenmakers zijn arbitrair en betwistbaar, is het standpunt. Dus willen ze weinig gewicht toekennen aan zulke lijstjes.

Cultuurverandering

In een advies aan de universiteiten van hun eigen ‘expertgroep’ stond een jaar geleden dat er een cultuurverandering moet komen, zodat universiteiten geen “opportunistisch gebruik” van university rankings maken.

Maar de experts willen de rankings ook niet helemaal negeren. “Tegelijkertijd moet deze cultuurverandering plaatsvinden op een manier die geen onevenredige risico’s oplevert voor de reputatie en naamsbekendheid van universiteiten”, aldus het advies. (HOP, BB/Delta, AdB)