TU Delft in top 50 QS-ranking

Bijna alle Nederlandse universiteiten winnen terrein in de wereldranglijst van het Britse onderzoeksbureau QS. De TU Delft stijgt van plaats 61 vorig jaar naar 47 nu. Een van de oorzaken: de makers hebben hun methode op de schop genomen. De QS World University Rankings kijkt nu onder meer of universiteiten bijdragen aan de zeventien doelstellingen van de Verenigde Naties.

Het belangrijkste criterium in de ranglijst blijft de reputatie van de universiteit onder wetenschappers en werkgevers, maar daarin verschuift het evenwicht. De wetenschappers wegen nu iets minder zwaar, terwijl de mening van werkgevers meer nadruk krijgt. Andere criteria zijn de internationalisering van de staf en studenten, citatiescores van wetenschappelijke artikelen, het aantal studenten per docent en de prestaties van studenten op de arbeidsmarkt.

Aan de top verandert er weinig. Het Amerikaanse MIT staat voor de twaalfde keer bovenaan en de Britse universiteit van Cambridge is net als vorig jaar de nummer twee.

Universiteitenvereniging UNL maakt een kanttekening op haar website: ‘Een ranking schetst een onvolledig beeld van de werkelijkheid. De kracht van hogeronderwijsinstellingen is, bij uitstek, de onderlinge diversiteit. De valkuil van rankings is dat zij een globaal beeld schetsen waarbij er (te) weinig recht wordt gedaan aan de complexiteit van datgene wat wordt gemeten.’ (HOP, BB)

HOP Hoger Onderwijs Persbureau

redactie@hogeronderwijspersbureau.nl