Sustainabul

TU Delft eerste universiteit op ranglijst duurzaamheid

Voor het eerst staat de TU Delft in de top drie van de duurzaamheidsranglijst Sustainabul. De TU staat tweede achter hogeschool Van Hall Larenstein en is daarmee de hoogst genoteerde universiteit.

Volgens het benchmarkrapport van de idealistische Studenten voor Morgen scoort de TU Delft 333,5 punten van de 360. Dat is uitgesplitst naar vier gebieden. Het eerste daarvan is onderwijs. Daarop haalt de TU 107 van de 110 punten.

Het is de eerste keer dat de TU zo hoog scoort op dit punt. In 2022 stond de TU nog op 52,75 punten, 2023 op 72. Daardoor eindigde ze toen veel lager op de ranglijst, respectievelijk twaalfde en achtste.

Green database

Die score is dit jaar onder meer zo hoog, omdat de TU volgens Studenten voor Morgen in haar beleidsstukken heeft vastgelegd ‘dat duurzaamheid moet terugkomen in al het onderwijs’. Ook stelt het rapport dat de TU ‘actief bezig’ is ‘met het verbeteren en verduurzamen van de opleidingen’. De TU heeft net als onder meer de Vrije Universiteit een database waarin studenten kunnen opzoeken welke vakken zich bezighouden met welke duurzame ontwikkelingsdoelen van de Verenigde Naties.

Deze Green Database leverde de TU een nominatie op voor de prijs voor het beste praktijkvoorbeeld, en het maximale aantal bonuspunten (30). Uiteindelijk ging de Radboud Universiteit er met de prijs vandoor.

Op het gebied van onderzoek haalt de TU bijna het maximale aantal punten: 109 van de 110. Het gaat dan vooral om duurzaamheid binnen onderzoek en projecten en bij valorisatie. Op bedrijfsvoering is nog de meeste winst te behalen. Daar krijgt de TU 87,5 van de 110 punten. Bij dit onderdeel keken de Studenten voor Morgen onder meer naar de inspanningen om  uitstoot en energieverbruik te verminderen.

Fossiele banden

De Sustainabul bestaat sinds 2012. Het is de vierde keer dat hogeschool Van Hall Larenstein bovenaan staat (de ranglijst staat onder dit artikel). De hbo-instelling met vestigingen in Leeuwarden en Velp won eerder in 2020, 2022 en 2023.

De makers van de ranglijst kijken eerst wat ze zelf aan informatie over duurzaamheid kunnen vinden. Vervolgens vragen ze de onderwijsinstellingen om een reactie. Daarna bepalen ze de definitieve scores.

Onder duurzaamheid verstaan de studenten niet alleen het verminderen van CO2-uitstoot of bijvoorbeeld het tegengaan van voedselverspilling. Onder het kopje ‘sociale duurzaamheid’ komen ook diversiteit en inclusie aan bod.

De studenten vragen niet rechtstreeks naar de banden met de fossiele industrie. Actiegroepen van onderzoekers en studenten willen dat het hoger onderwijs de banden met bedrijven als Shell doorsnijdt. Vorig jaar er waren aan verschillende onderwijsinstellingen, ook aan de TU Delft, bezettingen met dit doel.

Hoofdredacteur Saskia Bonger

s.m.bonger@tudelft.nl