Onderwijs

TU Delft bouwt aan Millennium Wheel

De TU Delft is betrokken geweest bij de bouw van het Millennium Wheel in Londen dat sinds vorige week draait. ,,Het is eigenlijk een Nederlands wiel geworden”, zegt prof.ir. J. Berenbak van de faculteit Bouwkunde.

,,De voertaal bij de bouw was Nederlands.”

Berenbak is via zijn werk bij Hollandia nauw betrokken geweest bij de totstandkoming van het reuzenrad. Dat bedrijf realiseerde grotendeels het ontwerp en de bouw ervan. Daarbij kreeg Berenbak advies van zijn collega’s van de TU Delft.

Waaronder prof.dr.ir. J. Wardenier, die zijn expertise in ‘vermoeiing’ van constructies leverde. Prof.ir. A.C.W.M. Vrouwenvelder nam de veiligheid voor zijn rekening.

,,Het was absoluut geen routineklus”, zegt Berenbak. Het wiel zelf is opgebouwd met aangeschroefde spaken van kabels, in plaats van stalen spanten. De techniek is hetzelfde als die van een fietswiel.

,,Het is eigenlijk een Nederlands wiel geworden”, zegt prof.ir. J. Berenbak van de faculteit Bouwkunde. ,,De voertaal bij de bouw was Nederlands.”

Berenbak is via zijn werk bij Hollandia nauw betrokken geweest bij de totstandkoming van het reuzenrad. Dat bedrijf realiseerde grotendeels het ontwerp en de bouw ervan. Daarbij kreeg Berenbak advies van zijn collega’s van de TU Delft.

Waaronder prof.dr.ir. J. Wardenier, die zijn expertise in ‘vermoeiing’ van constructies leverde. Prof.ir. A.C.W.M. Vrouwenvelder nam de veiligheid voor zijn rekening.

,,Het was absoluut geen routineklus”, zegt Berenbak. Het wiel zelf is opgebouwd met aangeschroefde spaken van kabels, in plaats van stalen spanten. De techniek is hetzelfde als die van een fietswiel.

Redacteur Redactie

Heb je een vraag of opmerking over dit artikel?

delta@tudelft.nl

Comments are closed.