TU-bibliotheek biedt studenten méér dan boeken

Computerfaciliteiten, ruimte voor projectgroepen en uitgebreide databases: een impressie van de nieuwe mogelijkheden van de bibliotheek.

Of studenten gelokt worden door de goede computerfaciliteiten of door de grotere studiezalen weet Jacqueline Bruggink niet. ,,Een feit is dat sinds de verhuizing van de bibliotheek naar de TU-wijk steeds meer studenten de weg hier naar toe vinden.” Bruggink is hoofd marketing & communicatie van de bibliotheek.

Tegelijk met het betrekken van een groter gebouw heeft de bibliotheek haar diensten uitgebreid. Uitbreiding is overigens geen synoniem voor vernieuwing. Een traditioneel gebruik – zelf boeken uit de kast halen – is weer in ere hersteld. ,,Hier hebben we er de ruimte voor en dat hadden wij in de oude bibliotheek niet. In deze open uitlening, die ingedeeld is naar vakgebied, staan de meest recente, en de meest gevraagde boeken en die kunnen de studenten ter plekke lezen en lenen.”

Een lijst met de nieuwe aanwinsten is er niet maar wie een bepaald boek wil, kan dat opzoeken in de elektronische catalogus.
Reservering

Aan de ondersteuning van studenten is in deze bibliotheek veel aandacht besteed. Regelmatig is er een gratis instructie. Studenten kunnen zich hiervoor aanmelden en worden dan in drie kwartier wegwijs gemaakt in de mogelijkheden die de bibliotheek biedt.

,,Een aantal studierichtingen heeft in het curriculum een module of blok opgenomen dat gericht is op het verzamelen van informatie. Mijns inziens een basisvoorwaarde bij een wetenschappelijke studie. Voor diegenen die dit vak moeten ontberen heeft de bibliotheek deze instructie opgezet.”

De weg naar de studiezalen hebben de studenten ondertussen gevonden. Wie zich ergert aan de trap kan gerust zijn. ,,Bekeken wordt hoe de geluidsoverlast verminderd kan worden.”

Naast de studiezalen kunnen studenten vrij gebruik maken van de computerfaciliteiten. Er zijn hierbij twee mogelijkheden: de computers voor een dag, en de computers waarop je gedurende een langere periode kan werken. ,,Zelfs je spullen kun je wegbergen in een kastje onder de pc. Op dit moment is deze ruimte afgesloten vanwege recente lekkage, maar binnenkort gaat hij weer open”, zegt Bruggink.

Voor een korter gebruik is er de grote computerzaal, die steeds goed bezocht wordt. ,,Alleen van de mogelijkheid tot reserveren wordt door de studenten te weinig gebruik gemaakt. Dat is toch aan te raden want het voorkomt teleurstellingen. Het is vrij eenvoudig, iedereen met een campuscard kan die reservering maken.”

Studenten die met elkaar aan een project willen werken, kunnen hiervoor een ruimte reserveren in de bibliotheek. In zo’n ruimte staat een grote tafel en aan de zijkanten diversecomputers. ,,Daar is veel belangstelling voor, maar helaas zijn op dit moment slechts vier van de zes ruimtes beschikbaar. Ook hier speelt wateroverlast ons parten.”
Trésor

Naast boeken is de TU-bibliotheek geabonneerd op achtduizend verschillende tijdschriften. Een overzicht daarvan ligt op de tafels. De meest recente uitgaven van een selectie van de tijdschriften (ongeveer tweeduizend) staan in de schappen; eerdere exemplaren moeten worden aangevraagd.

Daarnaast kun je, via de onderwerpgids, zoeken in databases waarin talloze tijdschriften op artikelniveau zijn ontsloten. Deze bevatten veel meer tijdschriften dan die waarop de bibliotheek is geabonneerd. De gids staat op de pc’s rechts naast de ingang, maar is ook vanaf iedere pc op de TU-campus te raadplegen. Voor hulp bij het achterhalen van het gevonden artikel kunnen studenten aankloppen bij de informatiebalie.

Studenten kunnen volgens Bruggink goed hun weg vinden in de TU-bibliotheek. Maar één plek zien zij nog wel eens over het hoofd: het Trésor. ,,Deze schatkamer bevat niet alleen oude, maar eveneens bijzondere, dure uitgaven. Zoals een overzicht van het werk van de architect Le Corbusier. Dat bestaat uit 32 kostbare banden en bevat ook de werktekeningen van zijn hand. Heel interessant voor studenten om ook daar eens rond te kijken.”

Reservering

Trésor