Tram door TU-wijk van de baan

De eerstvolgende tien jaar komt er geen tramlijn door de TU-wijk. Er is geen geld voor. ,,Wij willen dat de tram eerder komt, maar de kans daarop is heel klein”, aldus de Haagse wethouder Bruno Bruins, portefeuillehouder Verkeer en Vervoer bij het stadsgewest Haaglanden.

/strong>

Het kabinet besloot op Prinsjesdag dat voor lijn 19 pas geld beschikbaar komt ná 2006. De plannen voor een snelle komst van de nieuwe tramlijn tussen Delft, de TU-wijk, Ypenburg en Leidschenveen zijn hierdoor in gevaar gekomen. De gemeenten in de regio, die samenwerken in het stadsgewest Haaglanden, willen graag dat de tramlijn eerder komt. Ze zijn bang dat de files in de regio anders alleen maar toenemen.

,,Er zijn inderdaad financiële problemen, maar de tram is nog niet van de baan”, stelt de Delftse wethouder Rik Grashoff. ,,We zijn zeer gemotiveerd om de tram naar de regio te halen, maar de eerlijkheid gebiedt te zeggen dat het er niet goed uitziet”, geeft Bruins toe. De hoop is gevestigd op het nieuwe kabinet.

Het stadsgewest Haaglanden is momenteel de openbaar vervoerplannen aan het bijstellen in een nieuwe meerjarenvisie. Gekeken wordt of er een voorloper van de tram kan komen: bus 19. Die zou ongeveer dezelfde route als de geplande tram 19 gaan rijden. ,,We hebben de vervoerswaarde van de verbinding aangetoond in diverse onderzoeken”, zegt Bruins. ,,Als die bus elke dag bomvol is, is dat een extra bewijs dat een tramlijn hard nodig is.”

Of bus 19 ook naar de TU gaat rijden, staat nog niet vast. ,,Bus 129, 121 en 63 rijden al naar de TU. Misschien komt bus 19 er wel, maar bijvoorbeeld bus 63 niet meer”, zegt Peter Dubbeling, beleidsmedewerker openbaar vervoer van Haaglanden. ,,En stel dat de tram er ooit komt, dan is het niet zeker of die over de Schoemakerstraat of de Mekelweg gaat rijden.”

Vorig jaar ontstond commotie binnen de TU over de route van de tram. Het toenmalige college van bestuur stond achter de % inmiddels ook uitgestelde % plannen van architect Francine Houben om de Mekelweg verkeersvrij te houden en de tram over de Schoemakerstraat te leiden. Studentenorganisaties en een aantal hoogleraren prefereerden een tram over de Mekelweg, omdat er dan meer mensen van gebruik zouden maken.