Trainees brengen beweging in een organisatie

De TU Delft is de enige universiteit die, net als het bedrijfsleven, trainees aantrekt. Meike Buteijn is projectleider Traineeship: ,,Trainees zorgen voor een frisse wind in de organisatie, omdat zij kritische vragen stellen bij vaststaande procedures.’

Ieder jaar selecteert de TU zes tot acht jonge academici voor een traineeship. Dit is een loopbaantraject van drie jaar. Hierbij voeren de trainees drie projecten uit op verschillende plaatsen binnen de universiteit. Na afloop van deze periode kunnen ze solliciteren naar een reguliere functie.

Meike Buteijn is projectleider Traineeship en senior beleidsmedewerker van de Directie Personeel en Organisatie van de universiteitsdienst. Met het traineeship wil de TU volgens Buteijn twee doelen bereiken. ,,Enerzijds kweek je op deze manier talent in eigen huis. De verwachting is dat trainees op termijn sleutelposities binnen de TU gaan vervullen. Dit kunnen managementposities zijn, maar ook beleids- en adviesfuncties. Anderzijds houden de trainees beweging in de organisatie. Ze kijken anders tegen bepaalde procedures aan, stellen kritische vragen en dwingen je daardoor vastgeroeste routines tegen het licht te houden.”

Vanwege de ambitieuze doelstellingen is de selectie van de kandidaten streng, aldus Buteijn. ,,Van trainees wordt verlangd dat ze goed kunnen samenwerken en verder dat ze initiatiefrijk, gemotiveerd, kritisch, resultaatgericht en multidisciplinair inzetbaar zijn.”

De faculteiten kunnen bij Buteijn projecten voor trainees aanmelden % met de looptijd van een jaar. Buteijn: ,,Voor eerstejaars trainees betaalt het college van bestuur de helft van het salaris. De tweede- en derdejaars komen op dit moment nog volledig voor rekening van de eenheid waar zij werken. Soms lopen projecten wel eens uit en dan kan een trainee wat langer blijven. Op zich is dat niet de opzet. De insteek van het traineeship is dat trainees verschillende onderdelen van de TU Delft leren kennen.”

Trainees zijn volgens Buteijn gewild bij de faculteiten omdat het slimme en energieke mensen zijn. Maar waarom is het traineeship een slimme keuze voor de trainees zelf? Na drie jaar hebben ze geen garantie op een vaste baan. ,,Dat is zo”, zegt Buteijn, ,,maar daar staat wel wat tegenover. Ze kunnen drie jaar in een organisatie rondkijken en zo onderzoeken welke functie bij hen past. Daarnaast krijgen ze een intensieve begeleiding van een coach en een maandelijkse intervisiebijeenkomst.”

Persoonlijke ontwikkeling

Ook krijgen de trainees diverse trainingen aangeboden. De nadruk ligt hierbij niet op de inhoud van een project, maar op persoonlijke ontwikkeling en effectiviteit. Buteijn: ,,Een klacht van veel trainees is dat ze het lastig vinden om iedereen mee te krijgen als ze een goed idee hebben. Wij proberen met hen te analyseren waarom het moeilijk is om een draagvlak te creëren. Vervolgens bekijken we met hen welke methoden en technieken ze kunnen toepassen om dat wel voor elkaar te krijgen. Op de inhoud van het idee gaan we niet in. Die is hun eigen verantwoordelijkheid. Wij focussen ons op de vaardigheden van een trainee.”

Trainees hebben daarnaast het voordeel dat ze onderdeel uitmaken van een groep die regelmatig bij elkaar komt. ,,Ze adviseren elkaar daarbij over de problemen en hindernissen die zij bij hun werkzaamheden tegenkomen. Daarnaast bouwen ze ook een netwerk op binnen de universiteit. Bij het opstarten van projecten of bij het contact met andere beheerseenheden is dat heel handig. Overigens raden wij hen wel aan geen gesloten groep te zijn. Hierdoor isoleer je je van andere medewerkers in de organisatie.”

Buteijn merkt in contacten met andere universiteiten dat ook zij graag een traineeship zouden hebben. Dat dit niet lukt, komt omdat een traineeship lastig is te organiseren in de universitaire wereld. ,,Voor een trainee moet een loopbaantraject worden uitgestippeld. Dat is eenvoudiger te realiseren in een centraal geleide organisatie als een bedrijf. Binnen een universiteit zijn de faculteiten vrij zelfstandig. Je moet afwachten welke projecten ze aanbieden en hoeveel trainees ze willen aanstellen. De sturing is daarom iets lastiger. Toch komen we er binnen de TU meestal wel uit en hebben we voldoende aansprekende projecten voor de trainees.”

www.tudelft.nl/traineewerving

De TU Delft is de enige universiteit die, net als het bedrijfsleven, trainees aantrekt. Meike Buteijn is projectleider Traineeship: ,,Trainees zorgen voor een frisse wind in de organisatie, omdat zij kritische vragen stellen bij vaststaande procedures.”

Persoonlijke ontwikkeling

www.tudelft.nl/traineewerving