Toppianist achter de TU-vleugel

Roma is in Nederland een zeer gewild pianist. ,,In 1996 won ik het Lisztconcours in Utrecht. Wanneer je als pianist een concours wint gaan er vele deuren open. Sindsdien heb ik veel concerten gegeven.” Roma blonk zelfs zo uit op het concours, dat er geen tweede plaats is toegekend. Op die manier wilde de jury het grote verschil met de rest duidelijk maken.

Maar waarom studeert zo’n beroemde pianist dan in het Cultureel Centrum van de TU? De TU staat immers niet in de eerste plaats bekend om zijn culturele voorzieningen. ,,Ik ken een gezin met een piano, waar ik gebruik van mocht maken wanneer ik in Nederland was. Ik woon zelf immers nog in Italië. Dit jaar kon dat niet en moest ik ergens anders heen. Een vriend van me studeert hier in Delft en via hem kwam ik hier terecht. Mijn vriendin woont in Den Haag, dus bij haar kan ik logeren”, legt Roma uit.

Jacqueline Papendrecht, zakelijk coördinator van het Cultureel Centrum, is blij met zijn aanwezigheid. ,,Hij heeft een heel stimulerende invloed op het Centrum en op de mensen die hier rondlopen. Hij is een inspirerend persoon en het is leuk om hem onze faciliteiten te kunnen bieden.” Ook Roma is gelukkig: ,,Het is ongelooflijk dat de TU zo’n Cultureel Centrum heeft en zo veel faciliteiten heeft voor studenten. Er zijn hier fantastische instrumenten. Ik zou niet weten waar ik anders had moeten studeren, als dit er niet was geweest. Op een conservatorium is het veel moeilijker om studieruimte te vinden.”

Als dank gaf Roma afgelopen dinsdag een gratis pianorecital op het Cultureel Centrum. Nu moet hij weer naar het buitenland, naar Spanje. En daarna naar Italië. Roma: ,,Ik wil me meer op het buitenland gaan richten, maar ik kom zeker ook terug naar Nederland. En als het nodig is kom ik ook weer naar Delft om te studeren.” (LH)

Het gonsde van de geruchten op Cultureel Centrum Mekelweg 10, een maand geleden. Toppianist Igor Roma zou namelijk regelmatig in het gebouw te vinden zijn. ,,Is dat hem nou?”, hoorde je mensen fluisteren, wijzend op de pianist. En inderdaad, de afgelopen maand studeerde de jonge Italiaan iedere dag op de piano’s van het Cultureel Centrum. Roma: ,,Gemiddeld studeerde ik hier acht uur per dag. Maar dat moet ook wel, als je beroepsmusicus bent.”