Toepassing Glare in romp van super-jumbo kansrijk

Het in Delft ontwikkelde materiaal Glare maakt goede kans op grote schaal te worden toegepast in een nieuw Airbus-vliegtuig. Ingewijden zien hierin het bewijs dat de Nederlandse vliegtuigbouw nog springlevend is na de dood van Fokker.

br />

1 De Airbus A3XX, waarvan de gehele romp uit Glare vervaardigd kan worden

,,De technici van Airbus waren allang overtuigd; nu is het management ook mee. Ze zien in dat Glare de enige oplossing is om de romp van de grond te krijgen.” Aan het woord is dr.ir. Ad Vlot. Hij is verbonden aan de vakgroep vormgeving, fabricage en materialen van Luchtvaart- en Ruimtevaarttechniek en al enkele jaren bezig met de ontwikkeling van Glare. Andere betrokkenen bij het Airbus-project zijn vijf stafleden, twee aio’s, ongeveer acht studenten en het bedrijf Structural Laminates Company (SLC), een joint venture van Akzo en Alcoa en ‘de bedrijfsvorm van de vakgroep’, volgens een student.

Glare bestaat uit afwisselende laagjes aluminium en glasvezel. De glasvezel voorkomt metaalmoeheid, doordat de groei van haarscheurtjes beperkt wordt tot één laagje van het metaal, en de vezels een eventuele scheur overbruggen. Mede daardoor kunnen constructies dunner worden uitgevoerd wat een gewichtsbesparing van twintig procent oplevert. ,,Bovendien is het materiaal brandwerend”, voegt Vlot toe. ,,Zeker bij grote toestellen als de A3XX is dat een belangrijk aspect.” Deze eigenschap en de gewichtsbesparing wegen ruim op tegen de hoge prijs van Glare, dat tien keer zo duur is als een conventionele aluminiumlegering.

De Airbus A3XX moet een dubbeldeks vliegtuig worden voor zo’n 850 passagiers. Als het groene licht gegeven wordt en alles meezit vliegt het eerste prototype in 2001. Tot nu toe werden de rompen voor de Airbus-toestellen door Deutsche Airbus ontwikkeld, maar ,,dat bedrijf heeft niet de capaciteiten noch de kennis om de A3XX volledig te trekken”, aldus Vlot.

,,De hele romp kan in feite uit Glare vervaardigd kan worden”, denkt hij. ,,Het ontwerpen en een flink deel van het testwerk zou, in nauwe samenwerking met Airbus, in Delft kunnen gebeuren. Misschien dat we hier dan zelfs een heel rompsegment van achteneenhalve meter hoogte gaan testen. Dat past net in de vliegtuighal. Een bedrijf als Fokker zou de onderdelen vervolgens kunnen gaan maken. Of een ander bedrijf.”
(M.P.)

Michael Persson