TNW-student met rsi wil rechtszaak tegen TU

Een of twee Delftse studenten willen via de FNV de TU Delft aansprakelijk stellen voor hun rsi-klachten. Acht TU-studenten met hevige rsi-klachten hebben in de landelijk actieweek van studentenvakbond LSvB gemeld dat zij vinden dat de TU in gebreke is gebleven, aldus Martijn van der Hoeven.

Landelijk zullen daarvan zo’n twintig studenten een rechtszaak voorbereiden tegen hun universiteit. De vakbond FNV, die ervaring heeft met rsi-rechtzaken, ondersteunt hen daarbij. Zeker één Delftse student doet hier aan mee, een student bij de faculteit Technische Natuurwetenschappen die in de laatste fase van haar studie heeft moeten afhaken vanwege zeer ernstige rsi-klachten. Ze bracht te veel uren door op een stoel die niet eens in hoogte verstelbaar was. Een tweede student met ernstige rsi-verschijnselen twijfelt nog. Niet bekend is bij welke faculteit hij studeert.

Studenten met erkende rsi-klachten komen in Delft al in aanmerking voor financiële compensatie via het afstudeerfonds voor de maanden dat ze niet konden studeren. Het aanspannen van een rechtszaak, wat zo’n twee tot drie jaar kan duren, heeft daarom alleen zin voor studenten wiens klachten zo ernstig zijn dat ze met hun studie moeten stoppen.

Acht TU-studenten met hevige rsi-klachten hebben in de landelijk actieweek van studentenvakbond LSvB gemeld dat zij vinden dat de TU in gebreke is gebleven, aldus Martijn van der Hoeven. Hij deed namens de Delftse studentenvakbond Vssd mee aan de landelijke actie. Vier van de klagers studeren bouwkunde. De studenten vinden dat de werkplekken op de TU niet voldoen aan de minimumeisen en dat de voorlichting over rsi onvoldoende is. Vanuit het hele land belden zo’n 125 studenten.