Time Out – Misdaad en mooie vrouwen

Met behulp van een ijzersterke crew weet regisseur Michael Mann een overtuigend tijdsbeeld van de crisisjaren in de Verenigde Staten neer te zetten in de film ‘Public Enemies’.

De War on Terrorism in de Verenigde Staten is anno 2009 wereldwijd bekend. In de film ‘Public Enemies’ zien we een War on Crime die ruim tachtig jaar eerder plaatsvond. Deze oorlog werd gevoerd tegen de gang van John Herbert Dillinger. Deze beheerste in 1933 en 1934 de media in Amerika. De film is gebaseerd op het non-fictie boek van Bryan Burrough en geeft een mooi tijdsbeeld van de dertiger jaren in de Verenigde Staten.
Tijdens de depressie schrikt Amerika op door de opvallende bankovervallen van John Dillinger. Door zijn charisma en ogenschijnlijk gemakkelijke ontsnappingen uit iedere gevangenis groeit hij al snel uit tot een volksheld. Het onschadelijk maken van Dillinger wordt de prioriteit van Edgar Hoover en Melvin Purvis, twee topagenten van de net opgerichte FBI. Zij roepen Dillinger uit tot Public Enemy Number One. Door zijn gevangenneming hopen Hoover en Purvis dat de FBI zal uitgroeien tot de nationale politiekracht die het nu inmiddels is. Er wordt een gigantische politiemacht op de zaak gezet, maar Dillinger laat zich niet zonder slag of stoot gevangen zetten.
Regisseur Michael Mann kon rekenen op een bezetting met grote namen, waaronder Johnny Depp (‘Pirates of the Caribbean’), Christian Bale (‘The Dark Knight’) en Marion Cotillard (Acedamy Award voor haar rol in ‘La Vie en Rose’). Dit geluk had hij voornamelijk doordat andere projecten van deze acteurs tijdens de schrijversstakingen in Hollywood stil lagen. Met deze ijzersterke crew weet Mann een overtuigend tijdsbeeld te schetsen van de crisisjaren in de Verenigde Staten. De acteurs, kleding, het decor en de aankleding zorgen dan ook dat de film, naast actiethriller, een sfeervol historisch verhaal is. Public Enemies ging op 2 juli in première en draait in Delft in Mustsee. Kijk voor aanvangstijden op de website van de bioscoop.

Many countries have borrow-a-bike systems in place, including student cities in Germany and Denmark. And now Delft could be next, according to student party Stip, which is calling for a trial period for the innovative borrow-a-bike system called Bicyclette Movement Individual (Bimi). TU Delft researchers are currently studying the credibility of this system, which uses gps to help track a bike’s location. With the Bimi system, borrowers use the Internet to locate and reserve the closest available bike.