TH-Rijswijk is veel minder studentikoos

De samenwerking tussen de TU Delft en de TH-Rijswijk is op dit moment een hot item. Arjen Boesveld studeerde aan beide instellingen en vertelt over zijn ervaringen.

/strong>

,,Ze zijn daar in Rijswijk helemaal niet veel schoolser dan hier in Delft. Bepaalde dingen zijn er zelfs beter.” Arjen Boesveld kan het weten. Vijf jaar geleden begon hij aan de TU Delft met de studie technische natuurkunde. Dat bleek toch wat te moeilijk en na anderhalf jaar stapte hij over naar de TH-Rijswijk. Nu is hij daar afgestudeerd en volgt hij in Delft een master-of-scienceprogramma bij technische bestuurskunde.

,,Ik koos voor Delft omdat ik Delft het mooiste vond. Vervolgens ging ik naar Rijswijk, omdat dat het dichtstbij was. Ik wilde in Delft blijven wonen. Daar had ik ook veel vrienden. Bovendien staat de TH-Rijswijk heel goed aangeschreven”, legt Boesveld uit. In zijn eerste jaar in Delft werd hij lid bij studentenvereniging Virgiel. Hij wilde daar lid blijven en mede daarom koos hij voor Rijswijk.

Wanneer er een afdeling van de TH-Rijswijk op het TU-terrein komt, zullen ook hbo-studenten hierheen komen. Vaak wordt gezegd dat hbo’ers veel schoolser zijn dan TU-studenten. Boesveld: ,,Er is een verschil tussen TU- en TH-studenten. Op de hts heb je meer het schoolidee. Er wordt wat meer gerommeld in de les. Die gasten zijn wat bijdehanter. Er zijn ook veel studenten van zeventien jaar. Maar het onderwijs is daar helemaal niet schools.” Het studentenleven in Rijswijk is anders dan in Delft. Aan de TU is bijna de helft van de studenten lid bij een studentenvereniging. In Rijswijk is dat niet zo. ,,Er zijn in Rijswijk niet echt studentenverenigingen zoals in Delft. Naast het schoolgebouw is er wel een ‘soos’, maar dat is niet vergelijkbaar met een studentenvereniging. Het is meer een soort café. Wat ik wel leuk vind aan de soos, is dat daar ook docenten komen drinken. Over het algemeen is Rijswijk veel minder studentikoos. Veel jongens blijven bij hun ouders wonen.”

Trots

Boesveld heeft geen problemen gehad bij zijn overstap naar Rijswijk, ook al kwam hij als Delftse student tussen hbo’ers terecht. ,,Er is wel een klein cultuurverschil. Maar het is een beetje wat je er zelf van maakt. Je moet niet arrogant zijn. Natuurlijk zien ze je wel als het ‘studentje’ uit Delft. Maar ik denk niet dat het bij een samenwerking zal gaan botsen.”

Een ander verschil tussen Rijswijk en Delft vindt Boesveld het contact met de docenten. In Rijswijk is dat veel persoonlijker. ,,De TH-Rijswijk is veel kleiner dan de TU. Daardoor is het contact met docenten veel directer. Je stapt eerder op een docent af. Dat vond ik altijd erg positief.” Gevolg is dat studenten betergecontroleerd kunnen worden. ,,Docenten zien of je aanwezig bent. Ze zien ook of je je best doet of niet. Een verschil met Delft is dat je minder moeite hoeft te doen om hulp te krijgen. Je moet in Delft wat volwassener zijn.”

Boesveld ziet veel voordelen in een intensieve samenwerking tussen TH Rijswijk en de TU. ,,TH-studenten kunnen gebruik maken van de TU-faciliteiten voor bijvoorbeeld de practica. Ook zal het eenvoudiger zijn om over te stappen van TU naar de TH, bijvoorbeeld bij natuurkunde. Ik denk dat er dan meer studenten voor zo’n studie kiezen, omdat ze altijd nog eenvoudig op de TH verder kunnen gaan. Ikzelf had bijvoorbeeld ook eerder moeten overstappen, maar ik was te trots. Ik dacht dat ik het nog wel zou halen. Voor mij persoonlijk had dit dus wel degelijk uitgemaakt.”

Een bindend studieadvies ziet Boesveld wel zitten. Hij vindt dat studenten dan verplicht moeten worden om over te stappen naar de TH. ,,Je verliest er niet zo veel tijd mee. Ik denk dat je meer tijd kwijt bent als je maar een beetje aanmoddert op de TU.”

Naast voordelen zitten er ook nadelen aan de samenwerking. ,,Een nadeel voor TH-studenten zou de grootschaligheid van de TU kunnen zijn. Verder zal goed op het niveau van de TH-studenten gelet moeten worden. Ze zijn vaak minder ver gegaan in de theorie dan een TU-student.”

Amerika

Bij de invoering van het bachelor-mastermodel ziet Boesveld enkele moeilijkheden. Boesveld: ,,Ik heb begrepen dat een bachelor op de TU anders is dan een bachelor op de TH. Dan krijg je net zoiets als in Amerika, dat het belangrijk is waar je je bachelor hebt gehaald. Voor studenten zal het dan moeilijk zijn om te kiezen tussen TH of TU. In principe scheelt dat niet veel met hoe het nu is, behalve het naampje dat je eraan geeft. Ik heb mijn studie eigenlijk gedaan zoals ze later van plan zijn.”

Volgens Boesveld zijn TU’s en TH’s genoodzaakt om intensief met elkaar samen te gaan werken. ,,Je carrière is tegenwoordig veel sneller internationaal dan vroeger. In het buitenland snappen ze helemaal niets van het verschil tussen ing. en ir. Het is moeilijk om daar uit te leggen wat een hogeschool is, terwijl ze de begrippen bachelor en master natuurlijk wel kennen. Dat is wel jammer, omdat ik het Nederlandse systeem eigenlijk beter vind. Ik zou het ook erg jammer vinden als de TU Delft en de TH Rijswijk tot een grote school zouden fuseren. Daar gaat het misschien toch wel naar toe als je op allebei je bachelor kunt halen.”

Boesveld heeft nooit spijt gehad van zijn overstap. ,,Ik ben in ieder geval erg benieuwd hoe de samenwerking vorm gaat krijgen. Ik ben erg tevreden dat ik naar Rijswijk ben gegaan.”

Trots

Amerika