Terrorismecabaret

Vlak na de aanslagen werd Van Rossem uitgenodigd door de publieke omroep om zijn commentaar te geven. Dit was toch zeker het begin van een derde wereldoorlog? “Nee, er is geen oorlog”, was het nuchtere oordeel van de criticus. “Terrorisme is een wapen van machtelozen, geen invasie of begin van een oorlog.” Presentator Kees Driehuis viel bijna van zijn stoel en Van Rossem werd daarna vrijwel niet meer uitgenodigd door de publieke omroep.

Maar zijn boodschap dat we ons niet zo druk zouden moeten maken over het terrorisme verkondigt hij nog altijd. Ook in Speakers, waar hij afgelopen dinsdag een lezing gaf voor Studium Generale, over Amerika na de aanslagen op de Twin Towers. Het geeft Van Rossem een unieke stem in het debat over het terrorisme.

Mensen worden onnodig bang gemaakt, meent hij. Maar tegelijkertijd wil Van Rossem de mensen wakker schudden. De oorlogen in Afghanistan en Irak zijn in zijn ogen uitgelopen op een groot fiasco. ‘Egghead’ president Bush heeft misbruik gemaakt van de aanslagen op de Twin Towers om zijn eigen macht te vergroten, vindt de hoogleraar.

Zware politieke onderwerpen passeren de revue op de SG-avond. Maar door Van Rossems bijtende spot heeft de lezing vaak meer weg van een cabaretvoorstelling, dan van een voordracht van een hoogleraar. Bijvoorbeeld als hij de terroristen voor gek zet. “Ik zeg vaak tegen mijn vrouw dat de wereld blij mag zijn dat ik geen terrorist ben. Want ik zou het heel anders aanpakken. Terroristen zijn zulke sufkoppen. Noureddine El F. en Soumaya S. liepen in Amsterdam op metrostation Lelylaan rond met een schietklaar machinepistool op zoek naar Tweede-Kamerleden. Scholen Tweede-Kamerleden misschien samen op station Lelylaan? Een ander wilde met kunstmest een bom maken, maar had de verkeerde soort kunstmest gekocht. Wat een sufferds!”

Als de microfoon daarna hard begint te piepen, roept Van Rossem direct: “Het is de CIA! Ze snoeren me de mond.” Dit tot grote hilariteit van de zaal. “Na alles wat ik vandaag heb besproken is het nog niet zo gek”, zegt hij met een knipoog. “Van al die fouten en vreemde beslissingen van de Amerikaanse overheid zou je zo paranoïde worden.”

Robert Visscher

De wereld staat in brand. Beschavingen botsen. Aanvallen op westerse steden zijn voortaan aan de orde van de dag. Dit gruwelijke toekomstperspectief werd de westerse wereld voorgehouden na 11 september 2001. Prof.dr. Maarten van Rossem, hoogleraar geschiedenis van de Universiteit Utrecht, gruwt zichtbaar. “Deze apocalyptische toestand is helemaal niet uitgekomen”, zegt hij cynisch. “Het is bij wat incidenten gebleven. En er is al helemaal geen patroon te ontdekken in de aanslagen na 11 september.”

Robert Visscher