Column: Britte Bouchaut

Tentamentips voor Dummies

Tentamens klaar: tijd voor een stukje reflectie, vindt docent Britte Bouchaut. Niet op de behaalde cijfers, maar op het innovatief (on)vermogen van studenten om te frauderen.

Britte Bouchaut poseert zittend op een bankje voor de foto

(Foto: Sam Rentmeester)

Nu de tentamens weer achter de rug zijn, de cijfers zijn ingevoerd en het nieuwe blok alweer begonnen is, leek het mij hét moment voor een stukje reflectie. Niet op de behaalde cijfers, maar op jullie (lees: studenten) innovatief vermogen omtrent frauderen. Laat ik daarbij heel duidelijk zijn; op geen manier wil ik hiermee fraude aanwakkeren of verheerlijken. Maar, ik denk ook dat het lezen van een aantal voorbeelden van hoe het in ieder geval níet moet, jullie waardevolle inzichten kan bieden.

Kijk, wij (docenten) zijn ook maar gewoon mensen. Ook wij hebben tentamens moeten doorstaan. En voor mezelf sprekend, dat was zenuwslopend en gemiddeld moest ik per tentamenzitting zo’n 3 tot 5 keer naar het toilet. En ja, ook toen gold er al een verbod op het meenemen van je mobiel. Als wij dus zien dat je een mobiel in je broekzak hebt na een toiletbezoek is een ‘oepsie, vergeten’ geen geldige reden om je niet te noteren voor fraude – intussen moet je dat toch weten, niet? Daarnaast, mocht je dat ding toch meegesmokkeld hebben, weet dan dat wij kunnen zien wanneer iemand voor het laatst heeft ingelogd op Brightspace. Dus, wanneer jij op de wc nog even de college-slides aan het doorscrollen bent, weet dan dat dit tevergeefs zal zijn.

‘Oepsie, vergeten’ is geen geldige reden om je niet te noteren voor fraude

Dan een gouden tip; weet wie de docent is! Zo sprak een collega een kwartier voor aanvang van diens tentamen een student aan. Deze student zat namelijk z’n arm vol te pennen met begrippen en definities van de college-slides. Mijn collega herkende diens eigen slides. Echter herkende deze student zijn eigen docent niet, dus dat was een leuke verrassing bij aanvang van het tentamen.

Dan als laatste, wanneer je bent betrapt en besluit een spijtbetuiging te mailen naar je docent, vergeet dan ook niet om ‘[Your Name]’, ‘[Teacher’s Name]’, en ‘[Course Name]’ weg te halen uit je ChatGPT-gegenereerde smeekbede. Verrassend genoeg komt dit bij ons toch net iets minder persoonlijk en sympathiek over.

Maar, zoals ik al zei, wij zijn ook maar mensen. Nu kan ik natuurlijk niet voor alle docenten spreken, maar ik denk dat er een heel aantal ook wel eens een beetje fraude hebben gepleegd. Vroegâh gebruikten we onze grafische rekenmachines niet alleen voor spelletjes, maar ook voor berekeningen, grafieken plotten of om ‘notities’ op te slaan. Voornamelijk dat laatste leende zich perfect voor het maken van spiekbriefjes. Echter was succesvol gebruik van dergelijke ‘notities’ wel afhankelijk van enige subtiliteit en creativiteit. Je moest strategisch en selectief te werk gaan; een grafische rekenmachine gebruiken bij biologie viel bijvoorbeeld te veel op, en je ‘notities’ kon je het beste opslaan onder namen zoals ‘Snake 4’ of ‘Space Invaders’. Een beetje inzicht en maatwerk waren dus wel geboden voor succesvolle inzet.

Op basis van deze tips raad ik jullie voornamelijk aan om ‘gewoon’ de stof te leren; dan komt het meestal wel goed met het tentamen. En mocht je het toch anders willen aanpakken, hierbij dé master-tip: nergens staat dat het verboden is een grafische rekenmachine mee te nemen naar het toilet.

Britte Bouchaut is universitair docent bij de sectie veiligheidskunde aan de faculteit Techniek, Bestuur en Management. Britte forenst iedere dag tussen Eindhoven en Delft, is vaak (on)terecht boos op de wereld en schrijft dit dan graag van zich af.

Columnist Britte Bouchaut

Heb je een vraag of opmerking over dit artikel?

B.F.H.J.Bouchaut@tudelft.nl

Comments are closed.