Tentamencijfers kijken op de piste

De TU Delft werkt samen met mobiele-telefoonprovider T-mobile aan een tiental Umts-pilotprojecten. Binnenkort op het mobieltje: driedimensionale rondleidingen door de TU-wijk.

br />
Altijd en overal toegang tot informatie, dat is de toekomst. Draadloos, snel en gebruiksvriendelijk. Ook op de universiteitscampus zijn genoeg toepassingen denkbaar: vanuit de trein zoeken naar aërodynamicaliteratuur in de bibliotheek, een virtuele rondleiding bij het betreden van een onbekende faculteit, tijdens de wintersport % na een treurig digitaal deuntje – melding krijgen dat er voor het laatste tentamen een vier punt vijf gescoord is.

De TU experimenteert al druk met dergelijke toepassingen. T-Mobile levert de apparatuur en plaatste twee zendmasten in de TU-wijk. De techniek die hiervoor wordt gebruikt heet umts: universal mobile telecomunications system. Projectleider Rudi Westerveld (TBM): ,,Umts-netwerken kunnen data tot zo’n dertig keer sneller verwerken dan de huidige gsm-netwerken. Hierdoor ontstaan allerlei multi-mediatoepassingen, zoals het online bekijken van filmpjes.”

Naar verwachting zullen de eerste umts-netwerken in Europa volgend jaar operationeel zijn. De TU onderzoekt vooral de gebruikersrol bij nieuwe services. Westerveld: ,,Waar heeft de gebruiker écht wat aan?”

Momenteel lopen op de universiteit tien umts-projecten. Eén daarvan is het mobile information and entertainment system, bedoeld voor TU-bezoekers. De eerste gebruikerstests starten deze week. Westerveld: ,,Bij een congres geven we twintig deelnemers apparatuur waarmee zij mobiel informatie over Delft en de universiteit kunnen krijgen. Doordat een gps-ontvanger is bijgesloten, kent het systeem ook de locatie van de gebruiker. Hierdoor kan hij of zij een vraag stellen als: wat gebeurt er in dit gebouw waar ik nu langs loop?”

Ook de TU-bibliotheek werkt aan een umts-pilot. Begin 2004 kunnen proefpersonen via speciale umts-apparatuur zoeken in de digitale archieven. Ronald Dekker, hoofd ontwikkeling en innovatie van de bibliotheek: ,,De gebruiker kan bijvoorbeeld instellen dat hij een waarschuwing wil krijgen als er nieuwe literatuur op zijn vakgebied verschijnt. Ook krijgt hij een waarschuwing als zijn geleende boek verlengd moet worden.”

Met de komst van een nieuwe generatie studenten, die gewend is aan flitsende presentaties, internet en mobiel bellen, verwacht Dekker een snelle opkomst van umts-toepassingen. Dekker: ,,Wetenschappelijke publicaties zullen steeds vaker digitaal beschikbaar zijn, compleet met bijbehorende simulatieprogramma’s en bewegende illustraties. Met umts-technieken komt dergelijke informatie mobiel binnen handbereik. Het is goed dat de bibliotheek hier nu al mee experimenteert.”