Dvorak (achtste symfonie), Beethoven (tripleconcert) en Dukas (tovenaarsleerling) galmen vrijdag door de glazen zaal van Het Prinsenhof. Apollo, het orkest van het Corps, viert daarmee voor student en burger zijn honderdvijftigste verjaardag.
/strong>
,,Het Tripleconcert is een van de vroege werken van Beethoven. Hij schreef het in opdracht van een van de Europese vorstenhuizen.” Aan het woord is Bart van Meijl, de (externe) dirigent van Apollo. Al maanden repeteert Van Meijl met het corpsorkest voor de grote dag van morgen: de viering van het 150-jarig bestaan in de glazen zaal van het Prinsenhof. Een passender locatie is er voor het tripleconcert niet te bedenken. Apollo heeft er dan ook lang met het Delftse Stedelijk Museum over moeten onderhandelen.
‘Gewone’ orkestleden likken hun vingers af bij Beethovens Tripleconcert. Want zij, en niet alleen de solisten, schitteren. ,,Het orkest staat op de voorgrond”, vertelt Van Meijl. ,,Het stuk is bijvoorbeeld rijkelijk gevuld met toeterpassages.”
Het orkest de lusten, en de solisten de lasten. Want het stuk is voor hen ‘bere-moeilijk’ als we de dirigent mogen geloven. ,,Vooral de celliste heeft het heel zwaar.” ‘Onspeelbaar’, noemden sommigen het Tripleconcert dan ook toen het net uitkwam. Apollo heeft er speciaal drie externe solisten voor aangetrokken. Naast celliste Mariska van Gottwalt van het Concertgebouworkest, violist Chris van Balen van het Radio Philharmonisch Orkest en civielstudent en Krashnapianist Arno de Jong.
Apollo is het oudste studentenmuziekgezelschap van Delft. In de begintijd had het orkest een bijzonder hoog niveau. Het stond samen met het Leidse corporale orkest aan de basis van het Nederlands Studentenorkest. In de loop van de afgelopen 150 jaar is het niveau van Apollo helaas gedaald. Tegenwoordig wordt het orkest overschaduwd door Krashna Musika. Van Meijl is daar eerlijk over: ,,Ik zeg altijd: Apollo is niet het Concertgebouworkest. Maar iedereen heeft er ontzettend veel lol in. De bezieling is groter dan bij menig ander orkest dat ik ken.”
Mickey Mouse
,,De charme van Apollo is dat iedereen mag meedoen”, vervolgt de dirigent. ,,In een gezellige sfeer met elkaar muziek maken, daar draait het om. En ach, dan zal er eens een nootje fout gaan.” Hanneke Mos, concertmeesteres en violiste, moest daar in het begin wel even aan wennen, geeft ze toe. ,,Voor ik naar Delft kwam had ik tien jaar bij een jeugdorkest in Den Haag gespeeld, een erg fanatieke club. De sfeer hier is heel anders, maar dat bevalt me erg goed. Je speelt samen, je drinkt samen, je ontmoet elkaar op De Zaak en je woont bij elkaar in huis: dat geeft een enorme band.”
De achtste symfonie van Dvorak staat vrijdag ook op het programma. ,,Niet zo enorm bekend als de negende van Dvorak: Aus der neuenWelt”, zegt Van Meijl. ,,De achtste wordt vaak door amateurorkesten gespeeld, omdat het tenminste haalbare kaart is. Aan de negende symfonie kun je je ongelooflijk vertillen.” Toch hebben beide symfonieën veel van elkaar weg. Ze zijn beide gebaseerd op Slavische volksmelodieën. Van Meijl: ,,Een stokpaardje van Dvorak.”
De Tovenaarsleerling van de Franse componist Dukas is het derde stuk waar Apollo zich morgenavond aan waagt. ,,Een stuk dat iedereen kent van de gelijknamige Walt-Disneyfilm. Zowel film als muziek zijn gebaseerd op een gedicht van Goethe”, aldus de dirigent. Het is het verhaal van tovenaarsleerling Mickey Mouse die een zooitje maakt van het lab van zijn meester, en de boel wil opruimen voordat de tovenaar terugkomt.
,,Op de cd hoor je Mickey Mouse gewoon trippelen”, lacht violiste Mos. ,,We hebben hard gewerkt om het stuk zelf net zo goed uit te voeren. Pittig, want als je de draad heel even kwijtraakt, kom je vervolgens niet meer in het stuk. Tellen, tellen, tellen, en nog eens tellen dus. Bij Beethoven en Dvorak is dat veel minder belangrijk, omdat hun stukken logischer in elkaar zitten. Zodra we aan de Tovenaarsleerling beginnen zet ik de knop om, kijk niet meer naar links of naar rechts, en concentreer me tweehonderd procent.”
Apollo concerteert vrijdag 9 juni in Het Prinsenhof aan het St. Agathaplein. Aanvang: 20.15. Toegang burgers 15 gulden, studenten 10 gulden. Kaarten te koop bij het VVV of vrijdagavond aan de poort. Meer informatie: Hanneke Mos, tel. 06-24752272.
Dvorak (achtste symfonie), Beethoven (tripleconcert) en Dukas (tovenaarsleerling) galmen vrijdag door de glazen zaal van Het Prinsenhof. Apollo, het orkest van het Corps, viert daarmee voor student en burger zijn honderdvijftigste verjaardag.
,,Het Tripleconcert is een van de vroege werken van Beethoven. Hij schreef het in opdracht van een van de Europese vorstenhuizen.” Aan het woord is Bart van Meijl, de (externe) dirigent van Apollo. Al maanden repeteert Van Meijl met het corpsorkest voor de grote dag van morgen: de viering van het 150-jarig bestaan in de glazen zaal van het Prinsenhof. Een passender locatie is er voor het tripleconcert niet te bedenken. Apollo heeft er dan ook lang met het Delftse Stedelijk Museum over moeten onderhandelen.
‘Gewone’ orkestleden likken hun vingers af bij Beethovens Tripleconcert. Want zij, en niet alleen de solisten, schitteren. ,,Het orkest staat op de voorgrond”, vertelt Van Meijl. ,,Het stuk is bijvoorbeeld rijkelijk gevuld met toeterpassages.”
Het orkest de lusten, en de solisten de lasten. Want het stuk is voor hen ‘bere-moeilijk’ als we de dirigent mogen geloven. ,,Vooral de celliste heeft het heel zwaar.” ‘Onspeelbaar’, noemden sommigen het Tripleconcert dan ook toen het net uitkwam. Apollo heeft er speciaal drie externe solisten voor aangetrokken. Naast celliste Mariska van Gottwalt van het Concertgebouworkest, violist Chris van Balen van het Radio Philharmonisch Orkest en civielstudent en Krashnapianist Arno de Jong.
Apollo is het oudste studentenmuziekgezelschap van Delft. In de begintijd had het orkest een bijzonder hoog niveau. Het stond samen met het Leidse corporale orkest aan de basis van het Nederlands Studentenorkest. In de loop van de afgelopen 150 jaar is het niveau van Apollo helaas gedaald. Tegenwoordig wordt het orkest overschaduwd door Krashna Musika. Van Meijl is daar eerlijk over: ,,Ik zeg altijd: Apollo is niet het Concertgebouworkest. Maar iedereen heeft er ontzettend veel lol in. De bezieling is groter dan bij menig ander orkest dat ik ken.”
Mickey Mouse
,,De charme van Apollo is dat iedereen mag meedoen”, vervolgt de dirigent. ,,In een gezellige sfeer met elkaar muziek maken, daar draait het om. En ach, dan zal er eens een nootje fout gaan.” Hanneke Mos, concertmeesteres en violiste, moest daar in het begin wel even aan wennen, geeft ze toe. ,,Voor ik naar Delft kwam had ik tien jaar bij een jeugdorkest in Den Haag gespeeld, een erg fanatieke club. De sfeer hier is heel anders, maar dat bevalt me erg goed. Je speelt samen, je drinkt samen, je ontmoet elkaar op De Zaak en je woont bij elkaar in huis: dat geeft een enorme band.”
De achtste symfonie van Dvorak staat vrijdag ook op het programma. ,,Niet zo enorm bekend als de negende van Dvorak: Aus der neuenWelt”, zegt Van Meijl. ,,De achtste wordt vaak door amateurorkesten gespeeld, omdat het tenminste haalbare kaart is. Aan de negende symfonie kun je je ongelooflijk vertillen.” Toch hebben beide symfonieën veel van elkaar weg. Ze zijn beide gebaseerd op Slavische volksmelodieën. Van Meijl: ,,Een stokpaardje van Dvorak.”
De Tovenaarsleerling van de Franse componist Dukas is het derde stuk waar Apollo zich morgenavond aan waagt. ,,Een stuk dat iedereen kent van de gelijknamige Walt-Disneyfilm. Zowel film als muziek zijn gebaseerd op een gedicht van Goethe”, aldus de dirigent. Het is het verhaal van tovenaarsleerling Mickey Mouse die een zooitje maakt van het lab van zijn meester, en de boel wil opruimen voordat de tovenaar terugkomt.
,,Op de cd hoor je Mickey Mouse gewoon trippelen”, lacht violiste Mos. ,,We hebben hard gewerkt om het stuk zelf net zo goed uit te voeren. Pittig, want als je de draad heel even kwijtraakt, kom je vervolgens niet meer in het stuk. Tellen, tellen, tellen, en nog eens tellen dus. Bij Beethoven en Dvorak is dat veel minder belangrijk, omdat hun stukken logischer in elkaar zitten. Zodra we aan de Tovenaarsleerling beginnen zet ik de knop om, kijk niet meer naar links of naar rechts, en concentreer me tweehonderd procent.”
Apollo concerteert vrijdag 9 juni in Het Prinsenhof aan het St. Agathaplein. Aanvang: 20.15. Toegang burgers 15 gulden, studenten 10 gulden. Kaarten te koop bij het VVV of vrijdagavond aan de poort. Meer informatie: Hanneke Mos, tel. 06-24752272.
Comments are closed.