Opinie

Teleurgesteld

Ik ben niet boos. Alleen verschrikkelijk teleurgesteld. De afgelopen twee maanden bleek 80 procent van de door mij aangevraagde boeken en tijdschriften in de TU bibliotheek niet aanwezig, uitgeleend sinds langer dan twee maanden, onvindbaar of anderszins niet uitleenbaar.

Ik begrijp best dat de dames en heren aan de balie daar in principe niets aan kunnen doen. Maar het lijkt mij toch een duidelijke taak voor een bibliothecaris om het bestand van boeken up to date te houden.

Het zou toch niet mogen voorkomen dat boeken langer dan een jaar weg zijn, en niet nabesteld worden of zo (er zal wel weer een commissie over gaan). Bovendien lijkt de organisatie van het magazijn meer op een grote berg waar mannen met kolenschoppen een enorme boekenberg afgraven en af en toe geheel per ongeluk op een gereserveerd exemplaar stuiten. De ‘black-box’ benadering gaat hier weliswaar op, maar de ‘black-box’ is geenszins de goed geoliede machinerie waarover wij altijd lezen in de Delta.

Tot slot: ,,Deze bieb heeft toch een ISO 9002 certificering?” ,,Ja, meneer van Rooijen, maar dat geldt alleen voor de kopieerservice.”

De bibliotheek van dit topinstituut, die zelf toonaangevend wil zijn in Europa, voorwaar in de hele wereld, lijkt inmiddels gedegradeerd tot ISO 9002 gecertificeerde kopieerwinkel.

.aut Wilfred van Rooijen, student Technische Natuurkunde

Ik ben niet boos. Alleen verschrikkelijk teleurgesteld. De afgelopen twee maanden bleek 80 procent van de door mij aangevraagde boeken en tijdschriften in de TU bibliotheek niet aanwezig, uitgeleend sinds langer dan twee maanden, onvindbaar of anderszins niet uitleenbaar. Ik begrijp best dat de dames en heren aan de balie daar in principe niets aan kunnen doen. Maar het lijkt mij toch een duidelijke taak voor een bibliothecaris om het bestand van boeken up to date te houden.

Het zou toch niet mogen voorkomen dat boeken langer dan een jaar weg zijn, en niet nabesteld worden of zo (er zal wel weer een commissie over gaan). Bovendien lijkt de organisatie van het magazijn meer op een grote berg waar mannen met kolenschoppen een enorme boekenberg afgraven en af en toe geheel per ongeluk op een gereserveerd exemplaar stuiten. De ‘black-box’ benadering gaat hier weliswaar op, maar de ‘black-box’ is geenszins de goed geoliede machinerie waarover wij altijd lezen in de Delta.

Tot slot: ,,Deze bieb heeft toch een ISO 9002 certificering?” ,,Ja, meneer van Rooijen, maar dat geldt alleen voor de kopieerservice.”

De bibliotheek van dit topinstituut, die zelf toonaangevend wil zijn in Europa, voorwaar in de hele wereld, lijkt inmiddels gedegradeerd tot ISO 9002 gecertificeerde kopieerwinkel.

.aut Wilfred van Rooijen, student Technische Natuurkunde

Redacteur Redactie

Heb je een vraag of opmerking over dit artikel?

delta@tudelft.nl

Comments are closed.