De telefoon als afstandsbediening voor de televisie. Of als schatkaart om je vrienden te kunnen lokaliseren. Als het aan industrieel ontwerper Rutger Plantenga ligt kan het binnenkort allemaal.
,,Ooit had ik een hekel aan zakenmannen die met hun telefoon stonden te bellen in de kroeg.”
Halverwege het gesprek in het Haagse café De Zwarte Ruiter tovert Rutger Plantenga voorzichtig zijn mobiele telefoon uit zijn zak. Het apparaatje is van glimmend chroom en heeft een groot fullcolour lcd-scherm. Windows draait erop. Of iets wat erop lijkt. Een telefoon is het eigenlijk nauwelijks meer, eerder een kleine computer waarmee je kunt bellen % inclusief e-mailfaciliteiten en internettoegang. Boven het schermpje staat een klein oranje logo: ‘Orange’ % de mobiele tak van France Telecom en het moederbedrijf van Dutchtone, waar Plantenga werkt.
Het blijkt een nieuw model, nog niet verkrijgbaar in Nederland. ,,Dit is de toekomst, daar ben ik van overtuigd. Deze telefoon biedt zo veel mogelijkheden.” Het is inderdaad een leuk speeltje. Klik klik, eenvoudig verandert Plantenga het plaatje op zijn mobiele bureaublad. Alleen de ingebouwde camera ontbreekt, maar die kun je % verzekert hij % eenvoudig aan de telefoon vastkoppelen.
Is de industrieel ontwerper zo’n telefoonfetisjist? ,,Ik ben het een beetje geworden”, geeft hij toe. ,,Maar pas nadat de mobiele telefoon salonfähig werd. Ooit had ik % evenals de rest van Nederland % een hekel aan zakenmannen die met hun telefoon stonden te bellen in de kroeg.”
Dit hippe exemplaar kreeg Plantenga van zijn werkgever. Niet als Spielerei, maar om serieus feedback over te geven. Het is niet de eerste telefoon die hij om deze reden van Dutchtone mee naar huis krijgt. ,,De tiende? De vijftiende? Ik weet het niet precies meer”, aldus Plantenga. ,,Of ik alle functies gebruik? De meeste wel % vooral beroepsmatig. Maar ik heb collega’s die gemiddeld honderd sms’jes per dag sturen. Dat haal ik niet % ook al betaalt Dutchtone mijn telefoonrekening.”
De ontwerper had al vroeg plannen om de telecommarkt op te gaan. ,,Toen ik op zoek was naar een afstudeerproject had ik contacten met Nokia. Ik kon onderzoek doen naar human powered telephones % telefoons die hun eigen batterij opladen doordat de gebruiker in de telefoon knijpt of met de telefoon schudt. Maar dat is op het laatste moment afgeketst. Daar ben ik wel op afgeknapt.”
Dus werd het iets anders % iets heel anders: een gemotoriseerd hulpmiddel om een rolcontainer voor melkpakken aan te drijven. ,,Een soort palletwagen zonder ‘palletarmen’. De bestaande containers zijn zo zwaar dat de chauffeur van het zuiveltransport zich een breuk duwt.” Plantenga zocht naar een alternatief en vond dat. Hij bouwde een werkend prototype, dat enthousiast werd ontvangen. ,,Ik heb tests gedaan en daarover na mijn afstuderen een wetenschappelijk artikel geschreven. Ik wil graag oplossingsgericht bezig te zijn. Tijdens mijn afstuderen heb ik in korte tijd een oplossing voor een probleem gevonden.” Wat er sindsdien met zijn ontwerp gebeurd is weet de ontwerper niet. ,,Waarschijnlijk is het niet in productie genomen. Het ontwerp van rolcontainers behoorde niet tot de core business van het bedrijf waarvoor ik werkte.”
Miniaturisering
Daarna rolde hij % via een toevallige ontmoeting op een banenmarkt % toch in de wereld van draadloos bellen. Maar wat is voor een ontwerper interessant aan de telefonie? ,,De miniaturisering van de telefoon. Alles moet zo klein mogelijk. Maar bij Dutchtone houd ik me niet bezig met het ontwerp van telefoons.” Plantenga werkt op de afdeling productontwikkeling. Daar is hij product manager Messaging. ,,Ik ontwikkel diensten voor de consument. Bij Dutchtone heb ik onder meer gewerkt aan de invoering van groeps-sms, instant messaging en de online agenda.”
Plantenga beschrijft bij Dutchtone hoe deze diensten eruit moeten zien. Betekent dat veel ontwerpen? ,,Nee, het creatieve proces is nihil. Ik ben veel bezig met afstemmen. Ik ben de spin in het web, ik verbind alle werkgebieden met elkaar: techniek, marketing, klantenservice en verkoop. De breedte van de opleiding industrieel ontwerpen komt me nu goed van pas. Hoewel ik het presenteren, het verkopen en het overtuigen grotendeels in de praktijk heb geleerd.”
De uitdaging voor Plantenga is het creëren van diensten waarop de klant echt zit te wachten. ,,Ik verwacht in de toekomst veel van plaatsbepaling door GPS-systemen. Misschien kun je binnenkort op je telefoon zien in welke kroeg je vrienden zitten. En dan vervolgens je bier of je sigaretten betalen via je telefoon. Of de telefoon als afstandsbediening voor televisie of stereotoren. De telefoon als adressenbestand dat altijd up-to-date is. Er zijn veel ontwikkelingen. Spelletjes en ringtones? Die spreken me persoonlijk minder aan. Maar onze branche verdient er wel veel geld mee.”
Puberen
De telecommarkt is jong. Maar daardoor gaat niet alles even soepel. Plantenga: ,,Dutchtone is een dynamische, maar puberende organisatie die met vallen en opstaan volwassen wordt. De rolverdeling tussen personen en afdelingen verandert continu. Daardoor zijn mensen geneigd zich met van alles te bemoeien, terwijl andere aspecten geen aandacht krijgen. Maar dat is karakteristiek voor de jonge telecommarkt % bij concurrenten gaat het waarschijnlijk net zo.”
Is het zo’n lastige branche? ,,Iemand die in de telecom wil werken moet zich eenvoudig kunnen aanpassen en stressbestendig zijn.” Plantenga werkt nu tweeëneenhalf jaar bij Dutchtone en hij zag al veel collega’s komen en gaan. ,,Bij Dutchtone is gereorganiseerd en nu wordt er bezuinigd. Daardoor gaan veel plannen niet door. Ik moet ervoor vechten om te realiseren wat ik belangrijk vind % vaak mensen overtuigen door presentaties te geven. Daardoor is er minder tijd voor de inhoud.”
Maar uit het ‘puberen’ haalt Plantenga ook zijn voordeel. ,,Er is binnen Dutchtone veel vrijheid om met eigen initiatieven te komen. Door me in een onderwerp als instant messaging te verdiepen heb ik verantwoordelijkheid naar me toegetrokken. Dat is ook typisch voor deze markt: het gemak waarmee je expert wordt. Omdat de ontwikkelingen in deze sector zo snel gaan was ik binnen twee maanden ingewerkt. En dat terwijl ik nauwelijks iets van de markt afwist. Maar dat kan natuurlijk ook in je nadeel werken: wie nu alles weet, kan over twee maanden volledig achterhaalde kennis hebben.”
Toch gaat het volgens Plantenga steeds beter met de mobiele telefonie. ,,Het begint langzaam een normale bedrijfstak te worden. Het was een jong product met moordende concurrentie. Daardoor gingen de ontwikkelingen te snel % er was geen tijd voor een normale, gezonde groei.” Daarnaast zorgt de aankomende re-branding %France Telecom wil dat alle mobiele dochterbedrijven onder de naam Orange verder gaan % voor erg veel inspiratie en enthousiasme onder het personeel. ,,De eerste respons van de markt is positief. De winkels willen graag met het merk Orange geassocieerd worden. Dutchtone was niet trendy en het werd niet als kwaliteitsmerk beschouwd. Die reclame met Leslie Nielsen vond ik bijvoorbeeld verschrikkelijk. Orange doet dat veel beter.”
De toekomst van Dutchtone ziet er volgens Plantenga rooskleurig uit. Maar waar wil hij zelf naartoe? ,,Ik heb nooit een duidelijk toekomstbeeld gehad. Ik wil het graag open houden. Misschien ga ik ooit wel voor mezelf beginnen, als freelance ontwerper of adviseur. Of een nieuwe poot opzetten van een klein bedrijfje. Ja, misschien ga ik me zelfs weer bezig houden met intern transport % terug naar de rolcontainers.”
Naam: Rutger Plantenga
Leeftijd: 29 jaar
Woonplaats: Den Haag
Verliefd/verloofd/getrouwd: samenwonend
Opleiding: industrieel ontwerpen
Afstudeerjaar: 2000
Afstudeeronderwerp: hulpmiddel voor het laden en lossen van rolcontainers
Loopbaan: 2000-heden: ‘product manager messaging’ bij Dutchtone
Werkgever: Dutchtone (vanaf 31 maart 2003: Orange), provider van mobiele telefoondiensten. Circa 1200 werknemers.
De telefoon als afstandsbediening voor de televisie. Of als schatkaart om je vrienden te kunnen lokaliseren. Als het aan industrieel ontwerper Rutger Plantenga ligt kan het binnenkort allemaal. ,,Ooit had ik een hekel aan zakenmannen die met hun telefoon stonden te bellen in de kroeg.”
Halverwege het gesprek in het Haagse café De Zwarte Ruiter tovert Rutger Plantenga voorzichtig zijn mobiele telefoon uit zijn zak. Het apparaatje is van glimmend chroom en heeft een groot fullcolour lcd-scherm. Windows draait erop. Of iets wat erop lijkt. Een telefoon is het eigenlijk nauwelijks meer, eerder een kleine computer waarmee je kunt bellen % inclusief e-mailfaciliteiten en internettoegang. Boven het schermpje staat een klein oranje logo: ‘Orange’ % de mobiele tak van France Telecom en het moederbedrijf van Dutchtone, waar Plantenga werkt.
Het blijkt een nieuw model, nog niet verkrijgbaar in Nederland. ,,Dit is de toekomst, daar ben ik van overtuigd. Deze telefoon biedt zo veel mogelijkheden.” Het is inderdaad een leuk speeltje. Klik klik, eenvoudig verandert Plantenga het plaatje op zijn mobiele bureaublad. Alleen de ingebouwde camera ontbreekt, maar die kun je % verzekert hij % eenvoudig aan de telefoon vastkoppelen.
Is de industrieel ontwerper zo’n telefoonfetisjist? ,,Ik ben het een beetje geworden”, geeft hij toe. ,,Maar pas nadat de mobiele telefoon salonfähig werd. Ooit had ik % evenals de rest van Nederland % een hekel aan zakenmannen die met hun telefoon stonden te bellen in de kroeg.”
Dit hippe exemplaar kreeg Plantenga van zijn werkgever. Niet als Spielerei, maar om serieus feedback over te geven. Het is niet de eerste telefoon die hij om deze reden van Dutchtone mee naar huis krijgt. ,,De tiende? De vijftiende? Ik weet het niet precies meer”, aldus Plantenga. ,,Of ik alle functies gebruik? De meeste wel % vooral beroepsmatig. Maar ik heb collega’s die gemiddeld honderd sms’jes per dag sturen. Dat haal ik niet % ook al betaalt Dutchtone mijn telefoonrekening.”
De ontwerper had al vroeg plannen om de telecommarkt op te gaan. ,,Toen ik op zoek was naar een afstudeerproject had ik contacten met Nokia. Ik kon onderzoek doen naar human powered telephones % telefoons die hun eigen batterij opladen doordat de gebruiker in de telefoon knijpt of met de telefoon schudt. Maar dat is op het laatste moment afgeketst. Daar ben ik wel op afgeknapt.”
Dus werd het iets anders % iets heel anders: een gemotoriseerd hulpmiddel om een rolcontainer voor melkpakken aan te drijven. ,,Een soort palletwagen zonder ‘palletarmen’. De bestaande containers zijn zo zwaar dat de chauffeur van het zuiveltransport zich een breuk duwt.” Plantenga zocht naar een alternatief en vond dat. Hij bouwde een werkend prototype, dat enthousiast werd ontvangen. ,,Ik heb tests gedaan en daarover na mijn afstuderen een wetenschappelijk artikel geschreven. Ik wil graag oplossingsgericht bezig te zijn. Tijdens mijn afstuderen heb ik in korte tijd een oplossing voor een probleem gevonden.” Wat er sindsdien met zijn ontwerp gebeurd is weet de ontwerper niet. ,,Waarschijnlijk is het niet in productie genomen. Het ontwerp van rolcontainers behoorde niet tot de core business van het bedrijf waarvoor ik werkte.”
Miniaturisering
Daarna rolde hij % via een toevallige ontmoeting op een banenmarkt % toch in de wereld van draadloos bellen. Maar wat is voor een ontwerper interessant aan de telefonie? ,,De miniaturisering van de telefoon. Alles moet zo klein mogelijk. Maar bij Dutchtone houd ik me niet bezig met het ontwerp van telefoons.” Plantenga werkt op de afdeling productontwikkeling. Daar is hij product manager Messaging. ,,Ik ontwikkel diensten voor de consument. Bij Dutchtone heb ik onder meer gewerkt aan de invoering van groeps-sms, instant messaging en de online agenda.”
Plantenga beschrijft bij Dutchtone hoe deze diensten eruit moeten zien. Betekent dat veel ontwerpen? ,,Nee, het creatieve proces is nihil. Ik ben veel bezig met afstemmen. Ik ben de spin in het web, ik verbind alle werkgebieden met elkaar: techniek, marketing, klantenservice en verkoop. De breedte van de opleiding industrieel ontwerpen komt me nu goed van pas. Hoewel ik het presenteren, het verkopen en het overtuigen grotendeels in de praktijk heb geleerd.”
De uitdaging voor Plantenga is het creëren van diensten waarop de klant echt zit te wachten. ,,Ik verwacht in de toekomst veel van plaatsbepaling door GPS-systemen. Misschien kun je binnenkort op je telefoon zien in welke kroeg je vrienden zitten. En dan vervolgens je bier of je sigaretten betalen via je telefoon. Of de telefoon als afstandsbediening voor televisie of stereotoren. De telefoon als adressenbestand dat altijd up-to-date is. Er zijn veel ontwikkelingen. Spelletjes en ringtones? Die spreken me persoonlijk minder aan. Maar onze branche verdient er wel veel geld mee.”
Puberen
De telecommarkt is jong. Maar daardoor gaat niet alles even soepel. Plantenga: ,,Dutchtone is een dynamische, maar puberende organisatie die met vallen en opstaan volwassen wordt. De rolverdeling tussen personen en afdelingen verandert continu. Daardoor zijn mensen geneigd zich met van alles te bemoeien, terwijl andere aspecten geen aandacht krijgen. Maar dat is karakteristiek voor de jonge telecommarkt % bij concurrenten gaat het waarschijnlijk net zo.”
Is het zo’n lastige branche? ,,Iemand die in de telecom wil werken moet zich eenvoudig kunnen aanpassen en stressbestendig zijn.” Plantenga werkt nu tweeëneenhalf jaar bij Dutchtone en hij zag al veel collega’s komen en gaan. ,,Bij Dutchtone is gereorganiseerd en nu wordt er bezuinigd. Daardoor gaan veel plannen niet door. Ik moet ervoor vechten om te realiseren wat ik belangrijk vind % vaak mensen overtuigen door presentaties te geven. Daardoor is er minder tijd voor de inhoud.”
Maar uit het ‘puberen’ haalt Plantenga ook zijn voordeel. ,,Er is binnen Dutchtone veel vrijheid om met eigen initiatieven te komen. Door me in een onderwerp als instant messaging te verdiepen heb ik verantwoordelijkheid naar me toegetrokken. Dat is ook typisch voor deze markt: het gemak waarmee je expert wordt. Omdat de ontwikkelingen in deze sector zo snel gaan was ik binnen twee maanden ingewerkt. En dat terwijl ik nauwelijks iets van de markt afwist. Maar dat kan natuurlijk ook in je nadeel werken: wie nu alles weet, kan over twee maanden volledig achterhaalde kennis hebben.”
Toch gaat het volgens Plantenga steeds beter met de mobiele telefonie. ,,Het begint langzaam een normale bedrijfstak te worden. Het was een jong product met moordende concurrentie. Daardoor gingen de ontwikkelingen te snel % er was geen tijd voor een normale, gezonde groei.” Daarnaast zorgt de aankomende re-branding %France Telecom wil dat alle mobiele dochterbedrijven onder de naam Orange verder gaan % voor erg veel inspiratie en enthousiasme onder het personeel. ,,De eerste respons van de markt is positief. De winkels willen graag met het merk Orange geassocieerd worden. Dutchtone was niet trendy en het werd niet als kwaliteitsmerk beschouwd. Die reclame met Leslie Nielsen vond ik bijvoorbeeld verschrikkelijk. Orange doet dat veel beter.”
De toekomst van Dutchtone ziet er volgens Plantenga rooskleurig uit. Maar waar wil hij zelf naartoe? ,,Ik heb nooit een duidelijk toekomstbeeld gehad. Ik wil het graag open houden. Misschien ga ik ooit wel voor mezelf beginnen, als freelance ontwerper of adviseur. Of een nieuwe poot opzetten van een klein bedrijfje. Ja, misschien ga ik me zelfs weer bezig houden met intern transport % terug naar de rolcontainers.”
Naam: Rutger Plantenga
Leeftijd: 29 jaar
Woonplaats: Den Haag
Verliefd/verloofd/getrouwd: samenwonend
Opleiding: industrieel ontwerpen
Afstudeerjaar: 2000
Afstudeeronderwerp: hulpmiddel voor het laden en lossen van rolcontainers
Loopbaan: 2000-heden: ‘product manager messaging’ bij Dutchtone
Werkgever: Dutchtone (vanaf 31 maart 2003: Orange), provider van mobiele telefoondiensten. Circa 1200 werknemers.
Comments are closed.