Tegemoetkoming?

Een goede regeling, zo lijkt het. In de praktijk blijkt echter dat bijna niemand in Delft in aanmerking komt voor die tegemoetkoming. Zo ook Joris Leijten, derdejaars student luchtvaart- en ruimtevaarttechniek (L&R): ,,Ik vind de regeling terecht. Maar bijna niemand krijgt dat geld. Als je sneller kunt reizen door een trein eerder of later te nemen, moet je dat doen en kom je er al niet meer voor in aanmerking. Ze dwingen je dus een andere trein te nemen.” Van de mogelijkheid om eenmalig gratis van weekend-OV naar week-OV te switchen, maakt ook bijna niemand gebruik. ,,Ik kies niet voor niets voor een weekend-OV. Laat ze dan de tijden waarop een weekend-OV geldig is, uitbreiden”, vindt Eelco Baten, ook derdejaars student L&R. (LH)

De NS. Iedereen heeft er wel iets op aan te merken. De ene keer is een trein vertraagd, een andere keer rijdt hij zelfs helemaal niet. Daarom voerde de NS een nieuwe dienstregeling in. Gevolg is, dat er in het weekend minder treinen rijden. Sommige studenten met een weekend-OV zijn daar de dupe van. Maar de NS is de kwaadste nog niet. Studenten die een half uur langer over de reis van hun woon- of studieadres naar hun ouders doen, krijgen een tegemoetkoming van tweehonderd gulden. Die vertraging moet dan wel structureel veroorzaakt zijn door de nieuwe dienstregeling.