Onderwijs

Technostarters (3)

Universiteiten moeten valoriseren en de TU laat zich niet onbetuigd. Dat levert technostarters op als Senz (stormparaplu), Ampelmann (overstapplatform) en Ephicas (SideWings).

Maar er is veel meer. Een korte serie over TU-starters.Deze keer Quintech. Luchthaven Heathrow heeft hem sinds anderhalve maand in gebruik; de Bagcheck. Deze uitvinding van Quintech pikt koffers en tassen met uitstulpingen van de lopende band om opstoppingen te voorkomen. “Het is fascinerend om te zien hoe bagage op de juiste plek aankomt.”

Naam bedrijf: Quintech
Startjaar: 2006
Oprichters: Roel Reijnen, Bart Houlleberghs, Leander Ross, Jorick Naber en Reinout vander Meûlen
Product/dienst: Advies aan luchthavens over bagagetransport en apparatuur voor efficiëntere bagageafhandeling
Omzet: Ongeveer een half miljoen euro per jaar
Aantal personeelsleden: Tien

“Laatst was ik voor mijn werk in Venetië en daarvoor in Zürich. Mooi dat je op zoveel plekken komt, zeggen vrienden dan.” Roel Reijnen, een van de oprichters van het technostartersbedrijf Quintech, moet lachen. Hij vliegt heel wat af, maar iets anders dan vliegvelden ziet hij niet. “Het zijn geen romantische reizen.”

Met vier compagnons en nog eens vijf extra medewerkers geeft Reijnen advies aan vliegvelden over efficiëntere bagageafhandeling en ontwikkelt hij producten waarmee luchthavens de enorme stromen bagage letterlijk beter in banen kunnen leiden. Handig. Hoe vaak gebeurt het dat je tevergeefs bij de lopende band staat om je bagage op te pikken na je vlucht. Je probeert zover mogelijk in die ietwat mysterieuze mond te kijken die koffer na koffer uitspuugt. Maar je koffer ligt nog bij de ene grote hub waar je moest overstappen.

Reijnen klopt af. “Ik heb dat gelukkig nog nooit meegemaakt.”
Maar hij kan er wel over meepraten. Hij kent de cijfers. “Anderhalf à twee procent van de bagage komt na een vlucht met een overstap niet meteen aan. Een van de oorzaken is dat de boel vastloopt doordat sommige bagagestukken ergens achter blijven haken of van de band af rollen.”

Het door zijn bedrijf ontworpen apparaat, Bagcheck, is een soort poort vlak achter de incheckbalie waar alle bagage doorheen gaat. Enkele camera’s fotograferen de tassen en koffers en sturen de plaatjes door naar een computer die de vormen analyseert. Als er zaken uitsteken die problemen kunnen veroorzaken, dan pikt Bagcheck ze eruit. Ook bij koffers met wieltjes of bij ronde tassen gaat het sein wel eens op rood. Die spullen maken kans van de band af te vallen en op die manier opstoppingen te veroorzaken. Medewerkers moeten die tassen dan in een speciaal bakje doen zodat ze niet gaan rollen.
Quintech bestaat sinds 2006 en is gehuisvest in de Delftse incubator YesDelft. Met tien man in dienst en een omzet van ongeveer een half miljoen euro (omzet in 2009) is het bedrijf nu niet bepaald een grote speler in de luchtvaartindustrie. Maar Reijnen heeft goede hoop dat zijn bedrijf binnenkort van de grond komt. Hun eerste Bagcheck, die ze samen met het bedrijf Vanderlande Industries hebben ontwikkeld, staat sinds anderhalve maand koffers te inspecteren op Heathrow. Die luchthaven wilde het apparaat testen. “Heathrow is een fantastisch uithangbord voor ons.”

De TU-alumnus en twee medeoprichters kwamen op het idee om een eigen bedrijf te starten toen ze een vak volgden tijdens hun eerste masterjaar bij Luchtvaart- en Ruimtevaarttechniek. Ze kregen de opdracht om een businesscase te ontwikkelen voor een product of dienst waarmee ze zouden inspelen op de komst van de A380. “In plaats van vliegtuigen met maximaal vierhonderd passagiers komen er nu opeens toestellen met achthonderd reizigers tegelijk aan op een vliegveld”, zegt Reijnen. “Veel studenten waren gefocust op de passagiers. Wij keken naar wat deze ontwikkeling betekent voor de bagage.”
Het drietal liep stage op Schiphol om met eigen ogen te zien hoe het er precies aan toe gaat. “We werkten mee met de mannen die de bagage afhandelen. Je weet niet wat je ziet. Kilometers lang zijn die lopende banden. Het is fascinerend om te zien wat er allemaal gebeurt om bagage op de goede plek te krijgen.”

“Gesloopt kwamen we thuis. Mensen vinden het altijd belachelijk als er met hun tassen wordt gegooid. Maar als je allemaal tassen en koffers van vijfentwintig kilo uit een vliegtuig moet halen dan ga je die niet voorzichtig neerleggen. Dat is veel te zwaar. Ik heb zelf ook gegooid.”

In eerste instantie hadden de studenten voor het mastervak een machine bedacht die bagage zo efficiënt mogelijk in containers kon schuiven. “Een soort 3D tetrismachine”, zegt Reijnen. “Nog steeds zouden we zo’n machine graag ontwikkelen.” Dat blijkt ook wel uit de berg afgedankte tassen en koffers in de werkruimte van Quintech. Een student die stage liep bij het bedrijf experimenteerde onlangs nog met een dergelijk systeem.
“Maar voor nu is het nog te ingewikkeld”, vervolgt Reijnen. “Een luchthaven heeft daar een heel nieuwe infrastructuur voor nodig.”

Tijdens hun stage ontdekten de technostarters dat het probleem van de bagageopstoppingen vrij gemakkelijk te verhelpen is. Bagcheck is het eerste concrete product van Quintech. Ze ontwikkelen ook een nieuw soort container voor in de buik van het vliegtuig.
Die containers hebben nu een klein schotje dat zorgt voor extra stevigheid. Het nadeel is dat de container daardoor niet helemaal open kan, waardoor robots (die steeds meer tilwerk overnemen) niet goed bij alle bagage kunnen als de containers geleegd moeten worden. Quintech maakt een container zonder schotje.

“Het klinkt vrij banaal”, lacht Reijnen. “Maar”, vervolgt hij op serieuzere toon, “er komt wel meer bij kijken. We moeten ervoor zorgen dat de container zonder dat schotje sterk genoeg is. We experimenteren daarvoor met andere materialen.” Met pretoogjes: “In de toekomst kunnen robots zulke containers gewoon leegschudden.”
Tetris spelende robots die vliegtuigcontainers vullen en leegschudden. Wie weet gaat het die kant op. Met de alsmaar strenger wordende arboregels en passagiers die steeds hogere eisen stellen moet er volgens Quintech in ieder geval de komende jaren behoorlijk wat geïnnoveerd worden. 

,

Naam bedrijf: Quintech
Startjaar: 2006
Oprichters: Roel Reijnen, Bart Houlleberghs, Leander Ross, Jorick Naber en Reinout vander Meûlen
Product/dienst: Advies aan luchthavens over bagagetransport en apparatuur voor efficiëntere bagageafhandeling
Omzet: Ongeveer een half miljoen euro per jaar
Aantal personeelsleden: Tien

“Laatst was ik voor mijn werk in Venetië en daarvoor in Zürich. Mooi dat je op zoveel plekken komt, zeggen vrienden dan.” Roel Reijnen, een van de oprichters van het technostartersbedrijf Quintech, moet lachen. Hij vliegt heel wat af, maar iets anders dan vliegvelden ziet hij niet. “Het zijn geen romantische reizen.”

Met vier compagnons en nog eens vijf extra medewerkers geeft Reijnen advies aan vliegvelden over efficiëntere bagageafhandeling en ontwikkelt hij producten waarmee luchthavens de enorme stromen bagage letterlijk beter in banen kunnen leiden. Handig. Hoe vaak gebeurt het dat je tevergeefs bij de lopende band staat om je bagage op te pikken na je vlucht. Je probeert zover mogelijk in die ietwat mysterieuze mond te kijken die koffer na koffer uitspuugt. Maar je koffer ligt nog bij de ene grote hub waar je moest overstappen.

Reijnen klopt af. “Ik heb dat gelukkig nog nooit meegemaakt.”
Maar hij kan er wel over meepraten. Hij kent de cijfers. “Anderhalf à twee procent van de bagage komt na een vlucht met een overstap niet meteen aan. Een van de oorzaken is dat de boel vastloopt doordat sommige bagagestukken ergens achter blijven haken of van de band af rollen.”

Het door zijn bedrijf ontworpen apparaat, Bagcheck, is een soort poort vlak achter de incheckbalie waar alle bagage doorheen gaat. Enkele camera’s fotograferen de tassen en koffers en sturen de plaatjes door naar een computer die de vormen analyseert. Als er zaken uitsteken die problemen kunnen veroorzaken, dan pikt Bagcheck ze eruit. Ook bij koffers met wieltjes of bij ronde tassen gaat het sein wel eens op rood. Die spullen maken kans van de band af te vallen en op die manier opstoppingen te veroorzaken. Medewerkers moeten die tassen dan in een speciaal bakje doen zodat ze niet gaan rollen.
Quintech bestaat sinds 2006 en is gehuisvest in de Delftse incubator YesDelft. Met tien man in dienst en een omzet van ongeveer een half miljoen euro (omzet in 2009) is het bedrijf nu niet bepaald een grote speler in de luchtvaartindustrie. Maar Reijnen heeft goede hoop dat zijn bedrijf binnenkort van de grond komt. Hun eerste Bagcheck, die ze samen met het bedrijf Vanderlande Industries hebben ontwikkeld, staat sinds anderhalve maand koffers te inspecteren op Heathrow. Die luchthaven wilde het apparaat testen. “Heathrow is een fantastisch uithangbord voor ons.”

De TU-alumnus en twee medeoprichters kwamen op het idee om een eigen bedrijf te starten toen ze een vak volgden tijdens hun eerste masterjaar bij Luchtvaart- en Ruimtevaarttechniek. Ze kregen de opdracht om een businesscase te ontwikkelen voor een product of dienst waarmee ze zouden inspelen op de komst van de A380. “In plaats van vliegtuigen met maximaal vierhonderd passagiers komen er nu opeens toestellen met achthonderd reizigers tegelijk aan op een vliegveld”, zegt Reijnen. “Veel studenten waren gefocust op de passagiers. Wij keken naar wat deze ontwikkeling betekent voor de bagage.”
Het drietal liep stage op Schiphol om met eigen ogen te zien hoe het er precies aan toe gaat. “We werkten mee met de mannen die de bagage afhandelen. Je weet niet wat je ziet. Kilometers lang zijn die lopende banden. Het is fascinerend om te zien wat er allemaal gebeurt om bagage op de goede plek te krijgen.”

“Gesloopt kwamen we thuis. Mensen vinden het altijd belachelijk als er met hun tassen wordt gegooid. Maar als je allemaal tassen en koffers van vijfentwintig kilo uit een vliegtuig moet halen dan ga je die niet voorzichtig neerleggen. Dat is veel te zwaar. Ik heb zelf ook gegooid.”

In eerste instantie hadden de studenten voor het mastervak een machine bedacht die bagage zo efficiënt mogelijk in containers kon schuiven. “Een soort 3D tetrismachine”, zegt Reijnen. “Nog steeds zouden we zo’n machine graag ontwikkelen.” Dat blijkt ook wel uit de berg afgedankte tassen en koffers in de werkruimte van Quintech. Een student die stage liep bij het bedrijf experimenteerde onlangs nog met een dergelijk systeem.
“Maar voor nu is het nog te ingewikkeld”, vervolgt Reijnen. “Een luchthaven heeft daar een heel nieuwe infrastructuur voor nodig.”

Tijdens hun stage ontdekten de technostarters dat het probleem van de bagageopstoppingen vrij gemakkelijk te verhelpen is. Bagcheck is het eerste concrete product van Quintech. Ze ontwikkelen ook een nieuw soort container voor in de buik van het vliegtuig.
Die containers hebben nu een klein schotje dat zorgt voor extra stevigheid. Het nadeel is dat de container daardoor niet helemaal open kan, waardoor robots (die steeds meer tilwerk overnemen) niet goed bij alle bagage kunnen als de containers geleegd moeten worden. Quintech maakt een container zonder schotje.

“Het klinkt vrij banaal”, lacht Reijnen. “Maar”, vervolgt hij op serieuzere toon, “er komt wel meer bij kijken. We moeten ervoor zorgen dat de container zonder dat schotje sterk genoeg is. We experimenteren daarvoor met andere materialen.” Met pretoogjes: “In de toekomst kunnen robots zulke containers gewoon leegschudden.”
Tetris spelende robots die vliegtuigcontainers vullen en leegschudden. Wie weet gaat het die kant op. Met de alsmaar strenger wordende arboregels en passagiers die steeds hogere eisen stellen moet er volgens Quintech in ieder geval de komende jaren behoorlijk wat geïnnoveerd worden. 

Name: Paolo Massioni
Nationality: Italian
PhD supervisor: Prof. Dr Michel Verhaegen (Delft Center for Systems and Control, 3mE)
Subject:Distributed control for large scale systems
Thesis defence: One year to go

“Most people have no idea what control engineers like me do. They ignore the fact that there are control systems everywhere around them, from the brake assistance in their cars to the laser head controllers in their CD players. We look for the mathematical algorithms that describe how such controllers should act. We look for the right input for the right output.
“What I try to do in particular is to use ‘smarter’ mathematics to control huge systems, like those made of many similar elements working together. Allow me to give an example to make myself clear, and since I have an aerospace engineering background, I’ll give an example from aerospace.
“The kind of tools I work on will enable space agencies to have a great number of small satellites flying in formation. Thanks to this kind of technology, in future we might be able to scan the universe with onboard telescopes for small (exo)planets that may support life.
“Instead of letting one ground control station steer all the satellites – the classic and very laborious approach – we develop a system in which each satellite is equipped with its own control system. Each satellite can then communicate with its neighbouring satellites and position itself according to its neighbours’ locations.
“Can you imagine? Simply put, the satellites will talk to one another: ‘Hey where are you going? A little to the right? Okay, then I will move a bit to the right as well’. Since all these satellites function the same way, it’s relatively easy to make such a system work. It needs less computational power than a centrally based system with one ground control centre.
“Right now I’m finalizing a paper I plan to present at a conference in Shanghai later this year. Fortunately, I get to travel a lot for my work. I’ve also been to Mexico and South Korea.
“What’s great about being a PhD student is that you’re also so free to do what you want. At first I had some difficulties understanding what research I should pursue. I was only given a ‘wide sense task’; how to fulfil it was entirely up to me. You can however get lost if you don’t know what you want, but luckily that hasn’t happened to me. When I started to understand that I could do things my way and that this was appreciated, I started getting results, writing papers and attending conferences. I really started to enjoy the game.”

Naam bedrijf: Quintech
Startjaar: 2006
Oprichters: Roel Reijnen, Bart Houlleberghs, Leander Ross, Jorick Naber en Reinout vander Meûlen
Product/dienst: Advies aan luchthavens over bagagetransport en apparatuur voor efficiëntere bagageafhandeling
Omzet: Ongeveer een half miljoen euro per jaar
Aantal personeelsleden: Tien

“Laatst was ik voor mijn werk in Venetië en daarvoor in Zürich. Mooi dat je op zoveel plekken komt, zeggen vrienden dan.” Roel Reijnen, een van de oprichters van het technostartersbedrijf Quintech, moet lachen. Hij vliegt heel wat af, maar iets anders dan vliegvelden ziet hij niet. “Het zijn geen romantische reizen.”

Met vier compagnons en nog eens vijf extra medewerkers geeft Reijnen advies aan vliegvelden over efficiëntere bagageafhandeling en ontwikkelt hij producten waarmee luchthavens de enorme stromen bagage letterlijk beter in banen kunnen leiden. Handig. Hoe vaak gebeurt het dat je tevergeefs bij de lopende band staat om je bagage op te pikken na je vlucht. Je probeert zover mogelijk in die ietwat mysterieuze mond te kijken die koffer na koffer uitspuugt. Maar je koffer ligt nog bij de ene grote hub waar je moest overstappen.

Reijnen klopt af. “Ik heb dat gelukkig nog nooit meegemaakt.”
Maar hij kan er wel over meepraten. Hij kent de cijfers. “Anderhalf à twee procent van de bagage komt na een vlucht met een overstap niet meteen aan. Een van de oorzaken is dat de boel vastloopt doordat sommige bagagestukken ergens achter blijven haken of van de band af rollen.”

Het door zijn bedrijf ontworpen apparaat, Bagcheck, is een soort poort vlak achter de incheckbalie waar alle bagage doorheen gaat. Enkele camera’s fotograferen de tassen en koffers en sturen de plaatjes door naar een computer die de vormen analyseert. Als er zaken uitsteken die problemen kunnen veroorzaken, dan pikt Bagcheck ze eruit. Ook bij koffers met wieltjes of bij ronde tassen gaat het sein wel eens op rood. Die spullen maken kans van de band af te vallen en op die manier opstoppingen te veroorzaken. Medewerkers moeten die tassen dan in een speciaal bakje doen zodat ze niet gaan rollen.
Quintech bestaat sinds 2006 en is gehuisvest in de Delftse incubator YesDelft. Met tien man in dienst en een omzet van ongeveer een half miljoen euro (omzet in 2009) is het bedrijf nu niet bepaald een grote speler in de luchtvaartindustrie. Maar Reijnen heeft goede hoop dat zijn bedrijf binnenkort van de grond komt. Hun eerste Bagcheck, die ze samen met het bedrijf Vanderlande Industries hebben ontwikkeld, staat sinds anderhalve maand koffers te inspecteren op Heathrow. Die luchthaven wilde het apparaat testen. “Heathrow is een fantastisch uithangbord voor ons.”

De TU-alumnus en twee medeoprichters kwamen op het idee om een eigen bedrijf te starten toen ze een vak volgden tijdens hun eerste masterjaar bij Luchtvaart- en Ruimtevaarttechniek. Ze kregen de opdracht om een businesscase te ontwikkelen voor een product of dienst waarmee ze zouden inspelen op de komst van de A380. “In plaats van vliegtuigen met maximaal vierhonderd passagiers komen er nu opeens toestellen met achthonderd reizigers tegelijk aan op een vliegveld”, zegt Reijnen. “Veel studenten waren gefocust op de passagiers. Wij keken naar wat deze ontwikkeling betekent voor de bagage.”
Het drietal liep stage op Schiphol om met eigen ogen te zien hoe het er precies aan toe gaat. “We werkten mee met de mannen die de bagage afhandelen. Je weet niet wat je ziet. Kilometers lang zijn die lopende banden. Het is fascinerend om te zien wat er allemaal gebeurt om bagage op de goede plek te krijgen.”

“Gesloopt kwamen we thuis. Mensen vinden het altijd belachelijk als er met hun tassen wordt gegooid. Maar als je allemaal tassen en koffers van vijfentwintig kilo uit een vliegtuig moet halen dan ga je die niet voorzichtig neerleggen. Dat is veel te zwaar. Ik heb zelf ook gegooid.”

In eerste instantie hadden de studenten voor het mastervak een machine bedacht die bagage zo efficiënt mogelijk in containers kon schuiven. “Een soort 3D tetrismachine”, zegt Reijnen. “Nog steeds zouden we zo’n machine graag ontwikkelen.” Dat blijkt ook wel uit de berg afgedankte tassen en koffers in de werkruimte van Quintech. Een student die stage liep bij het bedrijf experimenteerde onlangs nog met een dergelijk systeem.
“Maar voor nu is het nog te ingewikkeld”, vervolgt Reijnen. “Een luchthaven heeft daar een heel nieuwe infrastructuur voor nodig.”

Tijdens hun stage ontdekten de technostarters dat het probleem van de bagageopstoppingen vrij gemakkelijk te verhelpen is. Bagcheck is het eerste concrete product van Quintech. Ze ontwikkelen ook een nieuw soort container voor in de buik van het vliegtuig.
Die containers hebben nu een klein schotje dat zorgt voor extra stevigheid. Het nadeel is dat de container daardoor niet helemaal open kan, waardoor robots (die steeds meer tilwerk overnemen) niet goed bij alle bagage kunnen als de containers geleegd moeten worden. Quintech maakt een container zonder schotje.

“Het klinkt vrij banaal”, lacht Reijnen. “Maar”, vervolgt hij op serieuzere toon, “er komt wel meer bij kijken. We moeten ervoor zorgen dat de container zonder dat schotje sterk genoeg is. We experimenteren daarvoor met andere materialen.” Met pretoogjes: “In de toekomst kunnen robots zulke containers gewoon leegschudden.”
Tetris spelende robots die vliegtuigcontainers vullen en leegschudden. Wie weet gaat het die kant op. Met de alsmaar strenger wordende arboregels en passagiers die steeds hogere eisen stellen moet er volgens Quintech in ieder geval de komende jaren behoorlijk wat geïnnoveerd worden. 

Redacteur Redactie

Heb je een vraag of opmerking over dit artikel?

delta@tudelft.nl

Comments are closed.