Technische Bestuurskunde neemt vijfde jaar

Nu de minister niet wil, heeft de TU besloten op eigen houtje de studieduur van Technische Bestuurskunde op vijf jaar te zetten.

De wet biedt universiteiten de mogelijkheid om zelf de lengte van hun cursusduur vast te stellen. Alleen draaien ze dan wel zelf op voor de extra kosten die daaraan verbonden zijn. Nu minister Hermans de bèta-studies aan andere universiteiten een vijfde jaar geeft, maar TB niet, heeft het cvb besloten dan zelf maar de portemonnee te trekken.

Overigens heeft de TU de hoop nog niet opgegeven om via een lobby in Den Haag alsnog een wettelijk geregeld vijfde jaar in de wacht te slepen. Die lobby wordt aangevoerd door Eindhoven, dat twee technische gamma-studies in huis heeft. Twente doet ook mee, maar heeft meer aarzelingen, omdat het hoe dan ook een aantal vierjarige studies in huis houdt.

Slaagt de missie niet, dan zal de TU extra kosten moeten maken. In de eerste plaats betekent een vijfde jaar dat er meer onderwijs gegeven moet worden. Maar ook zal de universiteit een extra jaar studiefinanciering uit eigen zak moeten betalen, wil ze de studenten niet de rekening presenteren. Een meevaller is dat de minister al van plan is studenten meer tijd te geven om hun diploma te halen. De kans dat zij hun beurs in een lening zien omgezet, is daardoor kleiner. Wanneer die omzetting een gevolg is van het vijfde jaar, kan de student namelijk geld claimen bij de TU. De faculteit TBM schat de extra stufikosten op een miljoen, maar het cvb denkt aan ruim de helft daarvan genoeg te hebben.

Volgens opleidingsdirecteur dr. S.A.G. Peerdeman van TB zal het weinig moeite kosten om het extra jaar tussen het huidige derde en vierde jaar ‘in te schuiven’. De tijd moet besteed worden aan meer informatie- en communicatietechnologie, internationalisering, verdere technische verdieping, en een uitbreiding van het afstudeerwerk. Als de eerste lichting studenten in het jaar 2000 aan een vijfjarige TB-studie begint, hoeft het ingeschoven jaar pas in 2003 af te zijn, zodat TB nog de tijd heeft om ook bij afgestudeerden en werkgevers informatie in te winnen over de wenselijke invulling ervan.