Technische Bestuurskunde mag uitbreiden

Plannen om TB extra huisvesting te bieden in het GAAC-gebouw aan de Michiel de Ruyterweg, zijn door het cvb afgeblazen. De benodigde verbouwingen zouden 3,5 miljoen gulden kosten. Die investering is niet meer rendabel, omdat het TU-Noordgebied, waarin het GAAC-gebouw zich samen met WTM, Mijnbouw en Scheikunde bevindt, op termijn door de universiteit wordt afgestoten.

De faculteit WTM, waarvan een aantal afdelingen zich ook in het GAAC-gebouw bevinden, zit met de hoofdvestiging aan de Kanaalweg al jarenlang in een deplorabele huisvestingssituatie. Beheerder De Steenwinkel van WTM heeft deze week gezegd dat goede huisvesting ,,een voorwaarde is om met TB een cluster te kunnen vormen”. Het college van bestuur zit nu kennelijk ook op deze lijn.

In de universiteitsraad is met enige verwondering geluisterd naar de mededeling van het college van bestuur. Amper twee jaar geleden verzette de raad zich tegen voorstellen van het college van bestuur om TB voor tien miljoen gulden haar nieuwbouw te gunnen. De raad was toen van mening dat de instroom van eerstejaars TB-studenten bij de verwachtingen achterbleef, en dat de TU toch al te ruim in het huisvestingsjasje zat en dus eerder vierkante meters moest afstoten dan bijbouwen.

Hoop op IO

TB mocht sindsdien hoop koesteren op extra ruimte in de gebouwen die nu door Industrieel Ontwerpen worden gebruikt. IO is immers betrokken bij de ‘herverkaveling’ van het Werktuigbouwcomplex. De helft van het blok waarin nu de centrale werkplaats en technische mechanica zitten wordt immers op termijn gesloopt. In het overblijvende deel zou de gehele faculteit IO geherhuisvest worden.

,,De connectie tussen wat het college nu voor TB voorstelt en de gehele IO/WbMT-operatie is mij nog volkomen onduidelijk”, aldus ir. B.C.van Zomeren, voorzitter van de financiële commissie van de u-raad. Beheerder Peerdeman van Technische Bestuurskunde wijst er echter op dat de honderd miljoen gulden kostende renovatie van het WbMT-gebied ,,niet zo voortvarend loopt als gepland”.

Volgens Peerdeman ,,gaat de rek bij TB er een keer uit, want we zitten nu al als haringen in de ton”. Per september 1997 begint TB met een nieuw curriculum, waarin projectonderwijs een belangrijke rol speelt. ,,Daarvoor is extra ruimte nodig, evenals voor ons groeiende aantal afstudeerders. Bovendien is de situatie in de TB-bibliotheek nijpend. De 45 werkplekken daar worden zo intensief gebruikt dat de blibiotheekfunctie verloren is gegaan.”

Directeur Sanson van TU-Vastgoedbeheer zegt dat de nieuwbouw van TB snel klaar kan zijn. De ruimte en de tekeningen zijn beschikbaar. Ze erkent dat de TU op termijn gebouwen moet afstoten, maar dat er ook een tekort is aan flexibele en kwalitatief goede kantoorruimtes. Bovendien acht ze deze nieuwbouw een goede investering. Als de TU het noordelijke gebied heeft verkocht ligt de Jaffalaan aan de rand van het TU-gebied. ,,Daar kun je dit soort kantoren ook weer goed verkopen of verhuren. We zitten er dus niet voor altijd aan vast.” (R.M.)

Richard Meijer

De faculteit Technische Bestuurskunde mag uitbreiden. Maandag heeft het cvb in een commissie van de universiteitsraad een voorstel daartoe aangekondigd. Achtergrond is het plan om TB met WTM te fuseren in één cluster (Delft School of Management).

Hoop op IO

Richard Meijer