Opinie

Te Oud

Het is al weer een paar maanden geleden, maar het staat nog in mijn geheugen gegrift. In een gesprek liet ik quasi nonchalant maar strategisch vallen dat ik geïnteresseerd zou zijn in een bepaalde functie.

Waarop mijn gesprekspartner de wenkbrauwen optrok en zei: ”Maar jij bent toch iets van zesenvijftig? Nee, als we die functie zouden invullen, zouden we daar toch eerder een jonger iemand voor nemen.” Het lukte me om te blijven glimlachen, maar het was de glimlach van de spreekwoordelijke boer  met kiespijn. Kiespijn in de letterlijke zin van het woord. Het gevoel dat er ineens een gat zit, dat al wel bloedt, maar waarvan je, omdat je verdoofd bent, nog niet voelt hoe veel pijn het zal gaan doen. Ik bleef nog even beschaafd converseren tot ik mij achter de dichtstbijzijnde liguster kon terugtrekken om daar een twaalflettergrepige vervloeking de struiken in te slingeren en een tijdje stevig met mijn hakken op de stoeptegels te stampen.

Met 56 jaar, en nog elf jaar te gaan, ben je bij de TU dus ineens te oud. Niet ongeschikt voor een functie, want dat kan natuurlijk altijd, maar: te oud voor een functie. En dat wordt ijskoud beweerd door iemand die vijf jaar ouder is dan ik! De boosdoener was een man, en in het denkraam van mannen ligt dat wellicht anders. Bij mannen staan grijze slapen interessant en getuigen van ervaring en senioriteit. De meeste vrouwen grijpen in zo’n geval direct naar de haarverf om het imago van Miep-van-de-wandelclub te vermijden (ik weet het, wij doen het ons zelf aan). En het was ook nog een persoon in een hoge functie, en macht kleedt nu eenmaal ook altijd leuk af, qua leeftijd.

Even dacht ik: geen wonder dat mijn carrière knarsend tot stilstand is gekomen. Ik ben te oud. Het ligt niet aan luiheid of gebrek aan capaciteiten, of aan het feit dat ik een grote mond heb (valt reuze mee trouwens, ik schrijf het tegenwoordig allemaal van me af). Ik ben gewoon een oude taart. Maar toen dacht ik ineens: Tom Hanks is net zo oud als ik en Kamagurka ook, en die staat nog elke dag in de krant, Jan Douwe Kroeske is 56, wordt ook nog steeds gevraagd voor Lowlands. Peter R. de Vries, Hakim uit Sesamstraat, Paul Rosenmöller, Kim Cattrall, allemaal nog met hun snufferd op de televisie en allemaal geboren in 1956. LaToya Jackson is ook net zo oud als ik, en dan heb ik mijn eigen neus nog!

Met 56 jaar ben je oud. Tssssssssssss. Ik ben net zo oud als de Technische Universiteit Eindhoven, het Eurovisiesongfestival, en de Eredivisie. Ik hoor niemand zeggen dat dat fossielen zijn. Ik kom trouwens uit een prima geboortejaar, een enkele fles Chateau Mouton Rothschild uit 1956 doet 3842 euro en voor een mooie glimmende Ford Thunderbird uit dat jaar kun je 80 duizend euro of meer vangen.

Te oud. De duvel is oud!