Superbusje-plusAls autojournalist volg ik met belangstelling de discussie over de Superbus van Wubbo Ockels. En ik zet er een hele rij vraagtekens bij, maar dankzij zijn bekende naam lijkt het nu alsof de Concorde van Connexxion er inderdaad gaat komen – in ieder geval als prototype.
br />
Is dit de toekomst van het openbaar vervoer? Als lid van het Busplatform Culemborg zeg ik: nee. De toekomst van het busvervoer ligt in flexibele bussen. Geen gelede bussen, maar bussen met aanhanger. Dit concept, dat wij ‘Busje Plus’ hebben gedoopt omdat het nog geen Nederlandse naam heeft, wordt nu in Duitsland beproefd en rijdt al jaren in landen als Canada en Zwitserland. Omdat je met bussen met aanhanger kunt besparen op de brandstofkosten (buiten de spits haak je de overcapaciteit die elke bus nu nog de hele dag rondzeult, eenvoudig af) en zelfs op personeelskosten, kun je besparen op de kosten van het openbaar vervoer, zonder te bezuinigen op de dienstverlening. En het is geen toekomstfantasie, maar kan dit jaar al in Nederland ingevoerd worden.
Dat klinkt heel wat interessanter dan die elitebus van Wubbo, of niet?
Martin van Raay, autojournalist, Culemborg.
Superbusje-plus
Als autojournalist volg ik met belangstelling de discussie over de Superbus van Wubbo Ockels. En ik zet er een hele rij vraagtekens bij, maar dankzij zijn bekende naam lijkt het nu alsof de Concorde van Connexxion er inderdaad gaat komen – in ieder geval als prototype.
Is dit de toekomst van het openbaar vervoer? Als lid van het Busplatform Culemborg zeg ik: nee. De toekomst van het busvervoer ligt in flexibele bussen. Geen gelede bussen, maar bussen met aanhanger. Dit concept, dat wij ‘Busje Plus’ hebben gedoopt omdat het nog geen Nederlandse naam heeft, wordt nu in Duitsland beproefd en rijdt al jaren in landen als Canada en Zwitserland. Omdat je met bussen met aanhanger kunt besparen op de brandstofkosten (buiten de spits haak je de overcapaciteit die elke bus nu nog de hele dag rondzeult, eenvoudig af) en zelfs op personeelskosten, kun je besparen op de kosten van het openbaar vervoer, zonder te bezuinigen op de dienstverlening. En het is geen toekomstfantasie, maar kan dit jaar al in Nederland ingevoerd worden.
Dat klinkt heel wat interessanter dan die elitebus van Wubbo, of niet?
Martin van Raay, autojournalist, Culemborg.

Comments are closed.