Onderwijs

‘Superbus harder dan 100 km/uur’

De eerste proefritten met de superbus zijn achter de rug, meldt projectleider ir. Joris Melkert desgevraagd. Alleen zag het voertuig er niet uit als een superbus, maar als een rijdende plaat, een ‘mule’ (muilezel) in autobouwersjargon.

Nadat bekend besloten was dat de presentatie tijdens de Olympische spelen in Beijing niet doorging, is de ontwikkeling van het voertuig gesplitst, vertelt Melkert. De techniek voor besturing, hydraulica, pneumatiek en aandrijving is op een metalen platform gemonteerd (de ‘mule’) om een en ander werkend te krijgen.

Op de RDW testbaan nabij Lelystad zijn met het platform snelheden van meer dan 100 kilometer per uur bereikt.

Het chassis, en daarmee de carrosserie, is apart verder ontwikkeld. Volgens Melkert is het koetswerk nu klaar voor het trekken van de kabels. Daarna zal de techniek overgezet worden van het platform in de carrosserie.

Wat dan rest is het aanbrengen van de deuren, het sluiten van de carrosserie, het schuren, polijsten en spuiten.

Melkert waagt zich niet aan het noemen van een datum voor de presentatie.

Aanstaande dinsdag geeft Melkert een presentatie over de superbus in restaurant Engels in Rotterdam. De bijeenkomst wordt georganiseerd door ingenieursvereniging KiviNiria en de entree kost 25 euro.

Meer info op www.kiviniria.net

Nadat besloten was dat de presentatie tijdens de Olympische spelen in Beijing niet doorging, is de ontwikkeling van het voertuig gesplitst, vertelt Melkert. De techniek voor besturing, hydraulica, pneumatiek en aandrijving is op een metalen platform gemonteerd (de ‘mule’) om een en ander werkend te krijgen.

Op de RDW testbaan nabij Lelystad zijn met het platform snelheden van meer dan 100 kilometer per uur bereikt. Uiteindelijk moet de bus meer dan dubbel zo snel gaan rijden.

Het chassis, en daarmee de carrosserie, is apart verder ontwikkeld. Volgens Melkert is het koetswerk nu klaar voor het trekken van de kabels. Daarna zal de techniek overgezet worden van het platform in de carrosserie.

Wat dan rest is het aanbrengen van de deuren, het sluiten van de carrosserie, het schuren, polijsten en spuiten.

Melkert waagt zich niet aan het noemen van een datum voor de presentatie.

Aanstaande dinsdag geeft Melkert een presentatie over de superbus in restaurant Engels in Rotterdam. De bijeenkomst wordt georganiseerd door ingenieursvereniging KiviNiria en de entree kost 25 euro.

Meer info op www.kiviniria.net

Redacteur Redactie

Heb je een vraag of opmerking over dit artikel?

delta@tudelft.nl

Comments are closed.