‘Studievoortgang is niet zo slecht’

De faculteit Bouwkunde stelt dat het propedeuserendement van de lichting ’94 minder zorgwekkend is dan het college van bestuur doet voorkomen. Bouwkunde stelt dat de cijfers waarmee het college rekent zijn ‘vervuild’.

br />
Volgens het cvb tonen haalde slechts 43 procent van de studenten die in ’94 aan de vijfjarige opleiding begonnen, in twee jaar hun propedeuse. Voordien lag dat aantal op 58 procent. Om het rendement weer op te stuwen, overweegt het college nu financiële prikkels in te voeren voor faculteiten en studenten.

Volgens de cvb-gegevens is het propedeuserendement bij bouwkunde gehalveerd van 81 naar 42 procent. Maar voorlichtster drs. M.M. Kroon noemt dat beeld vertekend. Studenten vragen hun propedeusediploma te laat aan of halen het papiertje helemaal niet meer op, waardoor worden ze op het Bureau van de universiteit niet worden geregistreerd.

Daarnaast bestaan er verschillende tellingen voor doorstromers vanuit de hts. Volgens Kroon haalde niet 42 procent, maar 54 procent van de bewuste lichting voor deze zomer zijn P. Zij zegt dat dit verschil in telwijze al in oktober aan het college is gemeld.

Het hoofd van de dienst onderwijs en onderzoek, dr K.W. Maring, erkent het verweer van Bouwkunde voor een deel. Inmiddels zou het totale propedeuserendement van de lichting ’94 gecorrigeerd zijn van 43 naar 46 procent. ,,Het heeft dus wel enige invloed, maar niet echt veel”, zegt hij. Hij verwacht dat de reacties van alle faculteiten op de lage rendementen over twee weken zijn geïnventariseerd. Het college van bestuur had de faculteiten om verantwoording gevraagd. (L.d.V.)