Vwo-scholieren bezitten na het doorlopen van het ‘studiehuis’ nog maar zeventig procent van de huidige kennis van betavakken.
In het nieuwe onderwijssysteem ligt meer nadruk op vaardigheden en minder op kennis en daar moet de TU op inspelen. Dat stelde drs. J.E. Frederiks, vakdidacticus bij de opleiding technische natuurkunde, afgelopen vrijdag op de een onderwijsdag over de aansluiting tussen vwo en wo in de aula van de TU. Zij verwacht dat scholieren in de toekomst veel beter met ontwerp- en onderzoeksopdrachten om kunnen gaan.
Ook kiezen er meer scholieren voor een bètapakket sinds de invoering van het studiehuis op het vwo. Het aantal is met vijftien procent toegenomen ten opzichte van de oude pakketkeuze, blijkt uit een onderzoek onder 125 voorhoedescholen.
Twee verschillende exacte profielen op het vwo betekent dat de TU vanaf 2001 studenten met verschillende natuurkundevoorkennis binnenkrijgt. ‘Natuur en Gezondheid’ is een exact profiel met minder uren natuurkunde en wiskunde dan het profiel ‘Natuur en Techniek’. Toch kunnen scholieren met het natuur-en-gezondheidsprofiel ook aan elke opleiding op de TU beginnen. De TU eist wel dat scholieren met een N&G-profiel in hun vrije ruimte het aanvullende wiskundevak kiezen. Extra natuurkunde volgen hoeft niet. De TU heeft twee jaar voordat vwo-scholieren massaal in het studiehuis zijn opgeleid nog geen oplossing voor de verschillen in voorkennis, bleek op de onderwijsdag.
Een soort pre-propedeuse zou een oplossing kunnen bieden voor N&G-scholieren. In een cursus vóór de studie, of door (al dan niet verplichte) vakken tijdens het eerste jaar, zouden deze studenten bijgespijkerd kunnen worden.
Rector Wakker pleitte er in zijn lezing voor dat faculteiten intensiever met middelbare scholen gaan samenwerken. Door bijvoorbeeld lesmateriaal uit te wisselen of wederzijds lesbezoek te organiseren, is de aansluiting tussen vwo en wo ook daadwerkelijk te verbeteren.
In het nieuwe onderwijssysteem ligt meer nadruk op vaardigheden en minder op kennis en daar moet de TU op inspelen. Dat stelde drs. J.E. Frederiks, vakdidacticus bij de opleiding technische natuurkunde, afgelopen vrijdag op de een onderwijsdag over de aansluiting tussen vwo en wo in de aula van de TU. Zij verwacht dat scholieren in de toekomst veel beter met ontwerp- en onderzoeksopdrachten om kunnen gaan.
Ook kiezen er meer scholieren voor een bètapakket sinds de invoering van het studiehuis op het vwo. Het aantal is met vijftien procent toegenomen ten opzichte van de oude pakketkeuze, blijkt uit een onderzoek onder 125 voorhoedescholen.
Twee verschillende exacte profielen op het vwo betekent dat de TU vanaf 2001 studenten met verschillende natuurkundevoorkennis binnenkrijgt. ‘Natuur en Gezondheid’ is een exact profiel met minder uren natuurkunde en wiskunde dan het profiel ‘Natuur en Techniek’. Toch kunnen scholieren met het natuur-en-gezondheidsprofiel ook aan elke opleiding op de TU beginnen. De TU eist wel dat scholieren met een N&G-profiel in hun vrije ruimte het aanvullende wiskundevak kiezen. Extra natuurkunde volgen hoeft niet. De TU heeft twee jaar voordat vwo-scholieren massaal in het studiehuis zijn opgeleid nog geen oplossing voor de verschillen in voorkennis, bleek op de onderwijsdag.
Een soort pre-propedeuse zou een oplossing kunnen bieden voor N&G-scholieren. In een cursus vóór de studie, of door (al dan niet verplichte) vakken tijdens het eerste jaar, zouden deze studenten bijgespijkerd kunnen worden.
Rector Wakker pleitte er in zijn lezing voor dat faculteiten intensiever met middelbare scholen gaan samenwerken. Door bijvoorbeeld lesmateriaal uit te wisselen of wederzijds lesbezoek te organiseren, is de aansluiting tussen vwo en wo ook daadwerkelijk te verbeteren.
Comments are closed.