Campus

Studenten vakbond opent DUO-klachtenlijn

Riep een telefoongesprek met DUO vragen op of hing je lang in de wacht? Vanaf deze week kun je met klachten terecht bij het DUO-meldpunt van de Landelijke Studentenvakbond.

Het DUO-meldpunt van de Landelijke Studentenvakbond is deze week geopend. (Foto: Pixabay)

De LSVb krijgt regelmatig klachten binnen over de Dienst Uitvoering Onderwijs (DUO). “DUO is een belangrijke organisatie voor studenten. Daar lenen ze het geld waar ze van leven en DUO beheert hun schulden. Als daar iets mis gaat, komen studenten in ernstige problemen”, aldus LSVb-voorzitter Alex Tess Rutten.


Zeker in het begin van het studiejaar krijgt de studentenvakbond bijna dagelijks vragen binnen over DUO. “Dan komen ze bij ons dubbel checken of het wel klopt.” De bond helpt graag, zegt Rutten, “maar het is eigenlijk de taak van de overheid om studenten te informeren.”


Inhaalslag

Op 16 oktober praat de Tweede Kamer over de problemen bij DUO. Om dat debat gericht te kunnen voeren, moeten de Kamerleden voldoende informatie hebben, aldus de LSVb. Daarom wil ze de verhalen van studenten voor die tijd in kaart brengen. Rutten: “Als het leenstelsel op volle kracht draait, dan beheert DUO 4 miljard aan studieschulden. Dat moet de organisatie wel kunnen dragen.”


DUO juicht het meldpunt toe. “Als er klachten zijn, dan horen we dat graag. We hebben zelf ook een klachtenafdeling, maar ik kan mij voorstellen dat de LSVb laagdrempeliger is voor studenten”, laat een woordvoerder desgevraagd weten.


Of medewerkers van DUO echt verkeerd advies geven, kon de woordvoerder niet zeggen. Maar met de lange wachttijden heeft de instantie deze zomer juist een inhaalslag gemaakt. De cijfers die dat moeten bevestigen komen nog.


HOP, Melanie Zierse

HOP Hoger Onderwijs Persbureau

Heb je een vraag of opmerking over dit artikel?

redactie@hogeronderwijspersbureau.nl

Comments are closed.