‘Studentenpartij gaat groeien’

Studentenpartij Stip mikt op van één of twee zetels winst bij de komende gemeenteraadsverkiezingen.De partij heeft nu nog één zetel.

Een studentenpartij is volgens Castro nog steeds nodig. ,,Als andere partijen voldoende aandacht besteden aan studenten, dan kunnen we ons afvragen of we nog door moeten gaan.” Dat de het bij de andere partijen nog aan die aandacht schort, zou onder meer blijken uit de afwezigheid van studenten op de andere kandidatenlijsten. ,,Alleen bij de VVD staat een student op een verkiesbare plaats.”

Daardoor rust op Stip nog steeds de verantwoordelijkheid om de raad te wijzen op de belangen van de Delftse student. ,,Binnen het college bestaat nog te veel het gevoel: als we een buslijntje naar de IKEA nodig hebben dan schaffen we er maar een naar de TU af.” Studenten leven volgens Castro ‘in een andere wereld’ voor de andere Delftenaren. ,,Je het ze daarom ook niet kwalijk nemen dat ze niet aan studenten denken.”

De aanwezigheid van studenten in de raad heeft volgens Castro tot een kleine cultuurverandering geleid. ,,We staan nu op de agenda. Ambtenaren nemen een paragraaf over studenten op in hun nota’s.” In de praktijk heeft de inbreng van Stip onder meer geleid tot een aanpassing in de horeca-nota. Volgens het oorspronkelijke voorstel mocht de horeca extra lawaai produceren op een aantal vaste avonden, zoals tijdens het carnaval. ,,Dat was een ramp voor de verenigingen geweest. Dan zouden ze tijdens hun lustrum stil moeten zijn.” Door de inbreng van Stip, is het voorstel gewijzigd. Bedrijven en verenigingen krijgen nu een aantal ‘lawaai-avonden’. Ze mogen zelf beslissen wanneer ze zo’n avond opnemen.

Het nieuwe verkiezingsprogram bevat geen grote wijzigingen ten opzichte van het vorige. Nieuwe punten zijn er wel: een minimapas voor studenten en een betere fiets- en busverbinding tussen binnenstad en TU. Verder wil Stip dat Delft zich sterk maakt voor kwijtschelding van onroerende zaak belasting voor studenten.

De partij heeft nu nog één zetel. ,,Maar ondanks een overhaaste voorbereiding bij de vorige verkiezingen, misten we maar honderdvijftig stemmen voor een tweede zetel”, stelt huidig Stip-raadslid Mirik Castro. Dit keer kan de partij de verkiezingen beter aanpakken. ,,We hebben nu wat ervaring en meer tijd om ons voor te bereiden.”