Studentenflats krijgen snellere internetverbinding

De verouderde fibre-to-the-dormitory-glasvezelnetwerken in studentenflats, zoals die aan de Balthasar van der Polweg, worden vernieuwd. Studenten moeten Duwo wel een paar euro’s meer betalen.

In januari 2007 moet de opwaardering van de glasvezelnetwerken voltooid zijn. Adviesbureau Stratix komt met de aanbeveling om de centrale servers te vervangen en het aantal storingen omlaag te brengen door extra glasvezelkabelverbindingen aan te leggen. Duwo zou dat moeten betalen.

Stratix verdiepte zich in de vraag wat voor de TU Delft het beste zou zijn: de netwerken zelf opwaarderen of uitbesteden.

Het bureau adviseert het college van bestuur nu om het beheer weliswaar uit te besteden, maar aan een door Duwo en de TU Delft zelf op te richten stichting. Die stichting maakt dan gebruik van de diensten van studenten. Resnet, een door voormalige lokale netwerkbeheerders opgericht studentenbedrijf, heeft al een businessplan ingediend. Op 23 mei beslist het college over de opwaardering en uitbesteding van de netwerken, maar het is nu al duidelijk dat de rol van de TU Delft kleiner zal worden.

Verwarring over de vraag wie verantwoordelijk is voor de netwerken is volgens Stratix de voornaamste oorzaak van de middelmatige kwaliteit. Joost Groot Kormelink, beleidsmedewerker onderwijs, herkent dat beeld. “De TU Delft kreeg via Surfnet veel subsidie voor snellere internetverbindingen en trok werk naar zich toe. Er zijn destijds te weinig heldere afspraken met Duwo gemaakt. Voordeel van een stichting is dat je nauwkeurig moet vastleggen waar de verantwoordelijkheden liggen.”

De TU Delft blijft in de plannen eigenaar van de glasvezelbekabeling, maar kan een forse reductie van de kosten tegemoet zien. Duwo krijgt zeggenschap over het netwerk en zal de exploitatiekosten vanaf 2008 met ruim drie ton zien stijgen, berekent Stratix. Studenten zullen circa elf euro voor de snellere internetverbinding moeten betalen.

“De kosten zijn nu deels verborgen, maar een student betaalt nu de facto bijna zeven euro voor de netwerkverbinding”, vertelt Xavier Gautier (AAG). “Een prijsverhoging zal geen probleem zijn, als daar een sneller en veiliger internet tegenover staat. Dat hebben de bewonersverenigingen van de flats ook aangegeven.”

Is het niet riskant om het netwerkbeheer via een stichting uit te besteden aan een studentenbedrijf in plaats van een provider? Gautier: “Liever een goed studentenbedrijf dan een onbetrouwbare provider. Het netwerk heeft nu aanpassingen nodig om continu een goede snelheid te kunnen garanderen. Als de TU Delft het beheer van de netwerken niet meer als een kerntaak ziet, is dit de beste optie. Universiteiten die hun netwerk verkochten aan bijvoorbeeld Casema, zagen de kwaliteit achteruit gaan.” Groot Kormelink: “We wachten het oordeel van Yes!Delft over het businessplan van het studentenbedrijf af.” (JP)