Kort

Studentenflat voldeed niet aan veiligheidseisen

Bij een brand in de studentenflat Uilenstede in Amstelveen raakten onlangs vijf studenten gewond en moesten tientallen bewoners hun woning uit. Na een onderzoek komt studentenhuisvester Duwo nu met een plan voor rookmelders en brandwerende deuren en ramen.

In een brief aan Duwo klaagden studenten over de veiligheid van het gebouw. Waarom was er geen centraal brandalarm afgegaan, wilden ze weten. Een woordvoerder zei destijds dat dit volgens de regels niet nodig was. Toch liet de studentenhuisvester na de brand een onderzoek uitvoeren.

Daaruit blijkt nu dat het gebouw op sommige onderdelen niet voldoet aan de veiligheidseisen. Zorgelijk is vooral dat de toegangsdeuren slechts twintig minuten brandwerend zijn, in plaats van het verplichte half uur. Bij alle gebouwen op Uilenstede worden deze daarom vervangen, belooft Duwo. In totaal gaat het om zo’n tweeduizend nieuwe deuren. Ook wordt er op meerdere plaatsen brandwerend glas geplaatst. Verder worden de wooneenheden, eerder dan wettelijk verplicht is, voorzien van rookmelders en maakt een speciaal bedrijf de leidingdoorvoeren van de wc’s en douches brandwerend.

• Op de website van de Landelijke Studentenvakbond kun je de brandveiligheid van je eigen woning checken: zijn er blusmaterialen, is er een vluchtplan, ken je de risico’s van koolmonoxidevergiftiging?

(HOP, Eveline Flink/ Delta)

Nieuwsredacteur Annebelle de Bruijn

a.m.debruijn@tudelft.nl