Studentenactie sterft in stilte

Eén zaalwacht snelt toe. De studenten bieden zelfs niet symbolisch weerstand. Het spandoek verdwijnt geruisloos onder de arm van de zaalwacht. En de studenten? Muisstil draaien ze zich om, en gaan weer op de publieke tribune zitten. Binnen een minuut is de ‘actie’ een stille dood gestorven. Onverstoord praten de kamerleden verder.

De actie vormde vorige week donderdag het begin van een nieuwe, ‘lange actieperiode’ van het Landelijk Actie Comité (LAC), waarin de studentenbonden LSVb en ISO zitting hebben. Het comité verzet zich onder meer tegen de plannen van minister Ritzen om de universiteitsraad af te schaffen, het aantal studenten aan de universiteit terug te dringen en een bindend studieadvies na drie maanden in te voeren. Veel animo om in beweging te komen was er nog niet. Zo’n vijftien studenten gooiden donderdag flessen met protestbrieven in de Hofvijver.

Vier dagen later, maandag 6 november, bezetten ongeveer twintig Groningse studenten het bestuursgebouw van hun universiteit. Zij protesteerden tegen het voorstel van het Groningse college van bestuur om de universiteitsraad te vervangen door een medezeggenschapsraad. Na acht uur werden de bezetters door de politie het pand uit gezet. Het college van bestuur weigerde ,,onder dwang van een bezetting” met de actievoerders te praten. Bij de ontruiming zijn geen aanhoudingen verricht. Ook is er in het gebouw geen schade aangericht.

Vandaag kregen de acties een vervolg in Amsterdam, waar de studentenorganisatie Obas studenten onderwierp aan een ‘selectietest’.

De actieperiode van het LAC moet zijn hoogtepunt krijgen in een landelijke demonstratie op 14 december in Utrecht tegen het beleid van minister Ritzen. Vorig jaar bezetten op die dag duizenden studenten en scholieren voor enige tijd de rails rondom het Utrechtse Centraal Station uit protest tegen de verhoging van het collegegeld. Dit leidde tot chaotische taferelen. (HOP/P.E/M.W.)

Alleen de zaalwachten en een verloren belangstellende op de publieke tribune hebben het in de gaten als de vijf studenten naar de balustrade van de Tweede Kamer lopen. De kamerleden die over de onderwijsbegroting debatteren kijken niet op of om. Er wordt een spandoek ontvouwd en langs de balustrade strak getrokken: ‘Onderwijs is toekomst’.