Onderwijs

Studenten zakken massaal voor mechanica

Delftse studenten scoren slecht op de mechanicavakken statica en sterkteleer. Tussen de slagingspercentages van de opleidingen bestaan grote verschillen.

br />
Het is dit jaar voor het eerst dat de vakken statica en sterkteleer voor iedere student op dezelfde manier worden getoetst. Vooral studenten luchtvaart- en ruimtevaarttechniek (LR), werktuigbouw (WB), maritieme techniek (MT) en industrieel ontwerpen (IO) presteren slecht.

IO-studenten spannen de kroon. Slechts negentien procent haalde in januari een voldoende voor sterkteleer. Ter vergelijking: bij LR was dat percentage 60, bij MT 36 en bij WB 35. Statica doen de maritieme studenten erbarmelijk, met een score van 11 procent. Bij IO is dat 19 procent, bij WB 24 procent, bij LR 28 procent en bij CT 69 procent.

,,Bedroevend en onacceptabel laag”, vindt collegelid Paul Rullmann, verantwoordelijk voor onderwijs. Hij vindt de verschillen tussen de opleidingen merkwaardig. ,,Verschilt een student civiel zodanig van een student maritiem dat zulke rendementsverschillen kunnen worden verklaard?”

Volgens IO-opleidingsdirecteur prof.ir. Jan Jacobs zijn de slagingspercentages bij de tweede tentamens vaak niet veel beter. In augustus gaan de docenten mechanica en de opleidingsdirecteuren de ervaringen op een rij zetten. ,,We kijken of we wat kunnen veranderen in de inhoud en de wijze van lesgeven”, zegt Jacobs. Hij benadrukt dat hij niets wil veranderen aan het niveau en de inhoud van het vak, maar aan de manier waarop het vak wordt gegeven.

Rullmann kan geen eenduidige verklaring geven voor de lage scores en de grote verschillen tussen opleidingen. Het kan volgens hem liggen aan het tentamen, aan de gebruikte literatuur, aan de docent, aan het aantal uren dat voor het vak is ingeroosterd. ,,Of ligt het aan de mate waarin studenten met het vak geoefend hebben?” Het kan volgens Rullmann ook aan het imago van het vak liggen en de verplichte deelname.

Bij civiel wordt gewerkt met computerondersteunende zelfstudie. ,,Dat heeft daar goed gewerkt en dat zal op meer plaatsen navolging vinden.” Ook het meedoen aan tussentoetsen vergroot het halen van het tentamen.

Het mechanicaonderwijs behoort tot het zogeheten Delfts instellingspakket, dat is ingevoerd met het oog op de bama-structuur. Deze term houdt in dat op alle opleidingen een aantal basisvakken, zoals wiskunde en mechanica, dezelfde inhoud heeft. De achterliggende gedachte is ‘een kwaliteitsborg van de studie’ en een ‘bepaald niveau van de student’.

Delftse studenten scoren slecht op de mechanicavakken statica en sterkteleer. Tussen de slagingspercentages van de opleidingen bestaan grote verschillen.

Het is dit jaar voor het eerst dat de vakken statica en sterkteleer voor iedere student op dezelfde manier worden getoetst. Vooral studenten luchtvaart- en ruimtevaarttechniek (LR), werktuigbouw (WB), maritieme techniek (MT) en industrieel ontwerpen (IO) presteren slecht.

IO-studenten spannen de kroon. Slechts negentien procent haalde in januari een voldoende voor sterkteleer. Ter vergelijking: bij LR was dat percentage 60, bij MT 36 en bij WB 35. Statica doen de maritieme studenten erbarmelijk, met een score van 11 procent. Bij IO is dat 19 procent, bij WB 24 procent, bij LR 28 procent en bij CT 69 procent.

,,Bedroevend en onacceptabel laag”, vindt collegelid Paul Rullmann, verantwoordelijk voor onderwijs. Hij vindt de verschillen tussen de opleidingen merkwaardig. ,,Verschilt een student civiel zodanig van een student maritiem dat zulke rendementsverschillen kunnen worden verklaard?”

Volgens IO-opleidingsdirecteur prof.ir. Jan Jacobs zijn de slagingspercentages bij de tweede tentamens vaak niet veel beter. In augustus gaan de docenten mechanica en de opleidingsdirecteuren de ervaringen op een rij zetten. ,,We kijken of we wat kunnen veranderen in de inhoud en de wijze van lesgeven”, zegt Jacobs. Hij benadrukt dat hij niets wil veranderen aan het niveau en de inhoud van het vak, maar aan de manier waarop het vak wordt gegeven.

Rullmann kan geen eenduidige verklaring geven voor de lage scores en de grote verschillen tussen opleidingen. Het kan volgens hem liggen aan het tentamen, aan de gebruikte literatuur, aan de docent, aan het aantal uren dat voor het vak is ingeroosterd. ,,Of ligt het aan de mate waarin studenten met het vak geoefend hebben?” Het kan volgens Rullmann ook aan het imago van het vak liggen en de verplichte deelname.

Bij civiel wordt gewerkt met computerondersteunende zelfstudie. ,,Dat heeft daar goed gewerkt en dat zal op meer plaatsen navolging vinden.” Ook het meedoen aan tussentoetsen vergroot het halen van het tentamen.

Het mechanicaonderwijs behoort tot het zogeheten Delfts instellingspakket, dat is ingevoerd met het oog op de bama-structuur. Deze term houdt in dat op alle opleidingen een aantal basisvakken, zoals wiskunde en mechanica, dezelfde inhoud heeft. De achterliggende gedachte is ‘een kwaliteitsborg van de studie’ en een ‘bepaald niveau van de student’.

Redacteur Redactie

Heb je een vraag of opmerking over dit artikel?

delta@tudelft.nl

Comments are closed.