Studenten willen niet besturen

Aegee, de Delftse Studenten Sport Federatie (Dssf) en de studievereniging van geodesie hebben moeite met het vinden van een nieuw bestuur.Eerder deze maand bleek al dat de studentenvakbond Vssd en de studievereniging van elektrotechniek geen nieuwe mensen konden interesseren voor een bestuursfunctie.

Met spandoeken boven de Mekelweg probeert de Dssf alsnog voldoende studenten te interesseren. De federatie heeft nu één toezegging gekregen. Andere studentenclubs adverteren minder openbaar, maar hebben dezelfde moeite hun plaatsen op te vullen.

,,Het is een probleem dat we zeker kunnen erkennen”, zegt Niels Vegter van Aegee. ,,Het is uiteindelijk gelukt, maar we zouden er één meer kunnen gebruiken. Er waren niet veel geschikte kandidaten. We merken het nu vooral bij het vullen van de commissies.”

Ook studievereniging Snellius van geodesie heeft één lid te weinig. Vorig jaar hadden ze vijf bestuursleden, nu slechts vier. ,,Het aantal inschrijvingen voor de studie is verminderd en dus ook het aantal mensen waarop je een beroep kunt doen voor een bestuursfunctie. We hebben de taken nu verdeeld over vier mensen en ik denk dat het zo wel moet lukken”, aldus Marco Baars, oud-bestuurslid van Snellius.

,,Het probleem speelt niet alleen in Delft, maar ook in andere steden”, zegt De Bondt. ,,Studentenverenigingen hebben over het algemeen geen probleem, maar studieverenigingen en andere clubjes wel. En om commissieleden wordt op de meeste faculteiten ook redelijk geschreeuwd.”

De verklaringen voor het verminderde enthousiasme zijn niet eensluidend. ,,Studenten willen weinig verplichtingen aangaan, de studiedruk wordt hoger, en studenten willen ook heel veel andere dingen naast hun studie doen”, zegt Vegter.

De Bondt: ,,Studenten mogen nu tien in plaats van zeven jaar over hun studie doen. Je zou verwachten dat ze dus ook meer tijd voor zelfontplooiing zouden hebben, maar het tegendeel is waar.”

Eerder deze maand bleek al dat de studentenvakbond Vssd en de studievereniging van elektrotechniek geen nieuwe mensen konden interesseren voor een bestuursfunctie. ,,We konden dit jaar slechts drie van de zes bestuursplaatsen invullen”, zegt bestuurslid David de Bondt van Dssf. ,,Een paar bestuursleden van vorig jaar werken nu nog steeds om het tekort op te vangen.”