Studenten boos over verplichte aanschaf Matlab-licentie

Technische-informaticastudenten zijn boos omdat ze voor het vak numerieke wiskunde verplicht een licentie moeten aanschaffen voor het softwareprogramma ‘Matlab’. Zonder dat programma mogen ze niet deelnemen aan het tentamen.

De faculteit Elektrotechniek, Wiskunde en Informatica stelt het programma dit jaar verplicht om het oefenen en het thuis maken van opgaven te stimuleren. Gerardo de Geest, penningmeester van wiskundestudievereniging Christiaan Huygens: “Op nagenoeg iedere faculteitscomputer draait ‘Matlab’, waardoor studenten de huiswerkopgaven ook op de universiteit kunnen maken. Daarmee sparen ze een dure licentie uit van 27 euro. In principe betalen studenten al voor deze licentie, via het collegegeld. Deze nieuwe constructie is voor ons dus onacceptabel.”

Behalve bij technische informatica krijgen binnenkort ook andere opleidingen met dit probleem te maken, omdat numerieke wiskunde op meer opleidingen verplicht is.

“Hoewel het probleem zich nu nog beperkt tot één opleiding, is het duidelijk dat dit een TU-brede zaak wordt”, zegt Janneke Dijkhuizen van de centrale studentenraad. “Dit willen we zien te voorkomen door de facultaire studentenraden en studieverenigingen te mobiliseren en zo dit probleem bij iedere opleidingsdirecteur aanhangig te maken.”

Ook heeft de studentenraad de kwestie inmiddels besproken met het college van bestuur. Dijkhuizen: “Het college is inmiddels in gesprek met de opleidingsdirecteur van EWI, de faculteit die het vak coördineert.” (MK)