Studenten bekritiseren semester-plan

Volgens de studentenraad mist het advies van de commissie-Meijer over de uniforme jaarindeling ‘iedere onderwijskundige onderbouwing’

De studenten zijn ontevreden over de manier van werken van de commissie onder leiding van prof.dr. H.G.Meijer. Deze adviseerde het college om bij de uniforme jaarindeling te kiezen voor semesters. De studentenraad kaart de zaak aan tijdens de overlegvergadering met rector Wakker, die deze week plaatsvindt.

In de interne vergadering van afgelopen dinsdag had raadslid Jasper van den Nouwenland stevige kritiek op de gevolgde procedure. Hij zat zelf in de adviescommissie en vond de telling die Meijer hanteerde om tot een oordeel te komen, verre van juist. Er zou er geen ruime meerderheid zijn voor het semestersysteem, zoals Meijer beweert.

,,Het advies dat er nu ligt, geeft een raar en vertekend beeld”, zei Van den Nouweland. ,,De commissie was sterk verdeeld, en sommige leden maakten een voorbehoud bij het uitspreken van hun voorkeur. Sommigen hebben openlijk toegegeven dat strategisch gedrag een rol heeft gespeeld bij het uitbrengen van hun stem. De keuze die nu gemaakt is, mist iedere onderwijskundige onderbouwing.”

Volgens de studenten is er meer rekening gehouden met de data van de feestdagen dan met de wensen van de studentenraad. Ook zou het systeem niet voldoen aan de criteria die rector Wakker had opgesteld. ,,Daar komt bij dat het systeem zo flexibel is, dat elke faculteit er straks zijn eigen invulling aan kan geven. Uniformiteit is straks ver te zoeken”, aldus Van den Nouwenland.