Ook bij Idea League-partner ETH Zürich wordt de bama-structuur voortvarend ingevoerd. Het grote voordeel hiervan is volgens de Zwitsers dat het de schotten tussen technische disciplines weghaalt en er meer samenwerking ontstaat op onderwijsgebied.
/strong>
,,Eigenlijk kwam de Bologna-verklaring voort uit de problematiek van de algemene universiteiten”, aldus Christoph Niedermann. Hij is de wetenschappelijke adjunct-rector van de ETH Zürich, één van de vier Idea League-leden. ,,De verklaring moest een grote toeloop van studenten het hoofd zien te bieden. De bama-structuur bood een goede mogelijkheid om de studie in tweeën te knippen, waarbij diegenen met minder wetenschappelijke interesse na drie jaar de universiteit konden verlaten met een diploma.”
Bij de technische universiteiten was volgens Niedermann echter sprake van een stagnerend en zelfs een dalend aantal studenten en zij hadden niet echt de behoefte om studenten na drie jaar de mogelijkheid te geven te vertrekken. ,,Toch hebben wij ook met enthousiasme de ‘bama-reform’ opgepakt, omdat hiermee veel nieuws op inhoudelijk en methodisch vlak kan worden ingevoerd. Wij spreken daarom niet van een bama-reform, maar van de ‘Studienreform‘. Op zich hebben technische en natuurwetenschappelijke opleidingen niet veel moeite met veranderingen. Het zijn dynamische vakgebieden en daardoor veranderen onze curricula al bijna iedere vier jaar.”
In 2002 is een deel van de opleidingen van de ETH Zürich overgegaan op de bama-structuur en deze herfst zijn bijna alle anderen gevolgd. De faculteiten zijn nu bezig met het ontwikkelen van hun masterprogramma’s. Elektrotechniek start deze herfst met de eerste internationaal uitgeschreven masteropleiding. De andere faculteiten zullen op het laatst in 2005 met hun masteropleidingen starten.
De bama is niet lukraak van bovenaf opgelegd, maar ingevoerd na overleg met de verschillende groepen binnen de universiteit. Niedermann: ,,De ETH Zürich heeft een vierkoppige leiding: een president, een rector en twee vice-presidenten. De president en de vice-presidenten worden benoemd en de rector wordt gekozen uit de professoren van de ETH. De introductie van de bama valt onder de verantwoordelijkheid van de rector. Deze legt zijn oor te luister bij de Studienkommission (studiecommissie), die bestaat uit professoren, en een vertegenwoordiger van de studenten en de assistenten. Deze adviseert de rector in algemene en politieke vragen in verband met de opleidingshervorming. Over het curriculum wordt binnen de faculteit gediscussieerd door een Unterrichtskommissionen (opleidingscommissie), die bestaat uit een derde deel professoren, een derde studenten en een derde assistenten. Deze commissies spelen een cruciale rol in de opleidingshervorming.”
Flexibel
Het grote winstpunt van de bama binnen de ETH is volgens Niedermann dat er meer mobiliteit is gecreëerd binnen de onderwijsstructuur. ,,Binnen de ETH hebben verschillende faculteiten het aantal contacturen per week gereduceerd en het aantal uren zelfstudie verhoogd. Verder is het Ects-system ingevoerd, dat de studenten meer flexibiliteit biedt. Het is bijvoorbeeld nu mogelijk om vakken bij andere wetenschappelijke disciplines te volgen. Dat resulteert in individuelere en interdisciplinaire opleidingen. Daarnaast zijn er binnen het onderwijs meer kleine vakken gekomen over deelonderwerpen.”
Niedermann ziet ook voordelen van de bama voor andere groepen dan de studenten. ,,Hoogleraren krijgen binnen hun masteropleidingen hele gemotiveerde studenten die bewust voor een bepaald onderzoek kiezen. Daarnaast is het makkelijker om multidisciplinaire onderzoeksprojecten op te zetten en deze onder te brengen in een master.
Door de komst van de bama lijken de onderwijsstructuren van de TU Delft en de ETH Zürich sterk op elkaar. ,,Studenten kunnen nu overstappen van de ene naar de andere universiteit. Zelf merk ik dat ze % mede vanwege de recessie % voorzichtig zijn. Voor een buitenlands avontuur voelen ze minder. De studenten verkiezen de horizontale mobiliteit boven de verticale. Ze hebben het idee dat ze met een masteropleiding hier in Zürich meer kans maken op een baan in Zwitserland dan met een masterdiploma van een buitenlandse universiteit. Aan de andere kant kan het ook een kwestie zijn van onbekend is onbemind. De optie om bij andere Idea League-partners een master te volgen is nog vrij nieuw en wellicht als het breder bekend is gaan meer studenten van deze mogelijkheid gebruikmaken.”
Ook bij Idea League-partner ETH Zürich wordt de bama-structuur voortvarend ingevoerd. Het grote voordeel hiervan is volgens de Zwitsers dat het de schotten tussen technische disciplines weghaalt en er meer samenwerking ontstaat op onderwijsgebied.
,,Eigenlijk kwam de Bologna-verklaring voort uit de problematiek van de algemene universiteiten”, aldus Christoph Niedermann. Hij is de wetenschappelijke adjunct-rector van de ETH Zürich, één van de vier Idea League-leden. ,,De verklaring moest een grote toeloop van studenten het hoofd zien te bieden. De bama-structuur bood een goede mogelijkheid om de studie in tweeën te knippen, waarbij diegenen met minder wetenschappelijke interesse na drie jaar de universiteit konden verlaten met een diploma.”
Bij de technische universiteiten was volgens Niedermann echter sprake van een stagnerend en zelfs een dalend aantal studenten en zij hadden niet echt de behoefte om studenten na drie jaar de mogelijkheid te geven te vertrekken. ,,Toch hebben wij ook met enthousiasme de ‘bama-reform’ opgepakt, omdat hiermee veel nieuws op inhoudelijk en methodisch vlak kan worden ingevoerd. Wij spreken daarom niet van een bama-reform, maar van de ‘Studienreform‘. Op zich hebben technische en natuurwetenschappelijke opleidingen niet veel moeite met veranderingen. Het zijn dynamische vakgebieden en daardoor veranderen onze curricula al bijna iedere vier jaar.”
In 2002 is een deel van de opleidingen van de ETH Zürich overgegaan op de bama-structuur en deze herfst zijn bijna alle anderen gevolgd. De faculteiten zijn nu bezig met het ontwikkelen van hun masterprogramma’s. Elektrotechniek start deze herfst met de eerste internationaal uitgeschreven masteropleiding. De andere faculteiten zullen op het laatst in 2005 met hun masteropleidingen starten.
De bama is niet lukraak van bovenaf opgelegd, maar ingevoerd na overleg met de verschillende groepen binnen de universiteit. Niedermann: ,,De ETH Zürich heeft een vierkoppige leiding: een president, een rector en twee vice-presidenten. De president en de vice-presidenten worden benoemd en de rector wordt gekozen uit de professoren van de ETH. De introductie van de bama valt onder de verantwoordelijkheid van de rector. Deze legt zijn oor te luister bij de Studienkommission (studiecommissie), die bestaat uit professoren, en een vertegenwoordiger van de studenten en de assistenten. Deze adviseert de rector in algemene en politieke vragen in verband met de opleidingshervorming. Over het curriculum wordt binnen de faculteit gediscussieerd door een Unterrichtskommissionen (opleidingscommissie), die bestaat uit een derde deel professoren, een derde studenten en een derde assistenten. Deze commissies spelen een cruciale rol in de opleidingshervorming.”
Flexibel
Het grote winstpunt van de bama binnen de ETH is volgens Niedermann dat er meer mobiliteit is gecreëerd binnen de onderwijsstructuur. ,,Binnen de ETH hebben verschillende faculteiten het aantal contacturen per week gereduceerd en het aantal uren zelfstudie verhoogd. Verder is het Ects-system ingevoerd, dat de studenten meer flexibiliteit biedt. Het is bijvoorbeeld nu mogelijk om vakken bij andere wetenschappelijke disciplines te volgen. Dat resulteert in individuelere en interdisciplinaire opleidingen. Daarnaast zijn er binnen het onderwijs meer kleine vakken gekomen over deelonderwerpen.”
Niedermann ziet ook voordelen van de bama voor andere groepen dan de studenten. ,,Hoogleraren krijgen binnen hun masteropleidingen hele gemotiveerde studenten die bewust voor een bepaald onderzoek kiezen. Daarnaast is het makkelijker om multidisciplinaire onderzoeksprojecten op te zetten en deze onder te brengen in een master.
Door de komst van de bama lijken de onderwijsstructuren van de TU Delft en de ETH Zürich sterk op elkaar. ,,Studenten kunnen nu overstappen van de ene naar de andere universiteit. Zelf merk ik dat ze % mede vanwege de recessie % voorzichtig zijn. Voor een buitenlands avontuur voelen ze minder. De studenten verkiezen de horizontale mobiliteit boven de verticale. Ze hebben het idee dat ze met een masteropleiding hier in Zürich meer kans maken op een baan in Zwitserland dan met een masterdiploma van een buitenlandse universiteit. Aan de andere kant kan het ook een kwestie zijn van onbekend is onbemind. De optie om bij andere Idea League-partners een master te volgen is nog vrij nieuw en wellicht als het breder bekend is gaan meer studenten van deze mogelijkheid gebruikmaken.”
Comments are closed.