Wetenschap

Stroomstoring

Toeval?

Niet volgens professor Lou van der Sluis, hoogleraar elektriciteitsvoorziening (EWI). ,,Eerder is hier sprake van een trend”, zegt de hoogleraar, die over de oorzaak slechts kan speculeren. ,,In krantenartikelen worden volt en ampère door elkaar gehaald. Op die berichtgeving kan ik me dus niet baseren. Ik zal de vakliteratuur moeten afwachten. Nu het licht weer brandt, heeft het onderzoek naar de oorzaak van de storing geen prioriteit meer. Terwijl op het moment van storing maar weer blijkt hoe afhankelijk we allemaal zijn van elektriciteit.”

Het voorstel van minister van Economische Zaken Laurens Jan Brinkhorst om tijdens crisissituaties verbruikers van elektriciteit af te sluiten, vindt Van der Sluis ’te gek voor woorden’. Dat plan ontstond naar aanleiding van koelwaterproblemen tijdens de hete zomer, waardoor enkele stroomcentrales niet voluit konden draaien en elektriciteitstekort in Nederland dreigde. ,,Twintig jaar geleden hadden we een zeer betrouwbare energievoorziening. Politici dáchten er niet over om mensen af te sluiten van stroom.”

Niet dat ons energienetwerk nu onbetrouwbaarder is dan toen. Volgens van der Sluis neemt de elektriciteitsbehoefte al decennia jaarlijks twee tot drie procent toe, terwijl de ontwikkeling van de infrastructuur van elektriciteitsvoorzieningen de stijgende vraag niet bijhoudt. ,,Eigenlijk is het vergelijkbaar met het dichtslibbende wegennet in Nederland.”

De hoogleraar wijt het niet bijblijven van de infrastructuur aan onder andere de uitgebreide regelgeving in Nederland en grote tegenstand van milieugroepen. Daardoor wordt de aanleg van hoogspanningskabels en centrales opgehouden. ,,Ook zal er op grote schaal geïnvesteerd moeten worden, anders krijg je dit steeds vaker”, denkt Van der Sluis.

Niet alleen de stroomstoringen zelf lijken een trend, ook in het aanwijzen van de schuldige is duidelijk een tendens aan de gang: het beschuldigen van de buren. De Italianen wezen naar Frankrijk en Zwitserland, de landen waaruit Italië stroom importeert. Denemarken wees naar Zweden en ook de VS en Canada ruzieden om de schuldvraag. Van der Sluis: ,,We rekenen allemaal op de buren om stroom te importeren. Maar stroom is geen zak aardappelen. Je kunt het niet opslaan. Ja, in een batterij, of in een stuwmeer, maar dat dekt de grootschalige behoefte onvoldoende.”

Volgens de hoogleraar is het belangrijk dat onderdelen van het energienetwerk tijdig worden vervangen en, mocht een centrale uitvallen, daar een draaiende reserve voor is. Eén of meer generatoren bijvoorbeeld, die wel draaien maar niet bekrachtigd zijn en dat in tijd van nood wel gaan doen. ,,Maar een helemaal probleemvrije stroomvoorziening kan nooit”, aldus Van der Sluis.(IL)

Het lijkt wel een rage: afgelopen weekend zat Italië zonder stroom, vorige week Denemarken, eind augustus Londen en twee weken dáárvoor lagen grote gedeeltes van de VS en Canada plat. Toeval?