Stroom

Een stroomstoring zorgde ervoor dat vorige week woensdag een gedeelte van de binnenstad in het donker zat. Diverse studentenhuizen, instellingen en drie studentenverenigingen moesten vanaf kwart over tien ’s avonds improviseren.

Voor Dimes, het Delfts Instituut voor Micro-Electronica en Submicrontechnologie, was het al de tweede stroomstoring sinds korte tijd. Een woordvoerder: ,,De eerste, in de nacht van zondag 24 op maandag 25 november, heeft het gebouwbeheerssysteem uitgeschakeld. Daardoor werden wij niet opgebeld door de computer, en viel ook de luchtbehandeling uit. Het werd hier veel te warm. Een apparaat dat daar niet tegenkan, is toen net niet uitgevallen. Als dat wel was gebeurd, hadden we voor twee ton schade gehad. Bij de tweede storing, die van woensdag, knalde het moederbord van die beheercomputer eruit. De klok werd toen acht uur terug gezet: volgens de computer was het daarom nacht, dus een aantal processen werd stopgezet. Bij één proces werd zo zes weken werk verknald.”

De stroomstoring werd veroorzaakt doordat de 10 kVA-stroomkabel in de grond tussen een hoofd- en een tussenstation bij de Molslaan explodeerde. De brandweer was al ter plaatse, om metingen te verrichten aan een waargenomen gaslucht. Omdat de onderste explosiegrens daarbij werd bereikt, waren ook de dichtstbijzijnde panden al ontruimd. Door de kortsluiting die na de explosie ontstond, volgde ook een explosie in een transformatorstation aan de Beestenmarkt.

Virgiel en Jansbrug hadden allebei niet zo’n last van de storing, met behulp van kaarsen werd zelfs de algemene ledenvergadering bij Virgiel heel sfeervol.

De Bond had meer problemen. Doordat de telefooncentrale werkt op stroom, was de vereniging niet meer bereikbaar, en dus kon de brandweer niet bellen om te vragen of de doorgekomen storing in het brandmeldingssysteem ernstig was. Voor de zekerheid rukte deze uit, waarna een warm onthaal wachtte. Sietse van der Kamp, Bondslid: ,,Op woensdag was er veiling. Je kunt dan oude en vaak kapotte televisies, computers en banken kopen, waarna je er een ’trapgatlicentie’ voor krijgt: je mag ze door het trapgat gooien zonder de gebruikelijke boete van vijfentwintig gulden per verdieping. Drie brandweermannen kwamen binnen via de kelder net op het moment dat daar een televisie uit elkaar knalde. Ze zetten meteen hun maskers op, dachten dat er iets ontplofte.”

Toen om elf uur de accu’s voor de noodverlichting bijna leeg waren, moesten alle Bondsleden de sociëteit verlaten, het gebruik van kaarsen in het zeer brandgevaarlijke pand is uitden boze. Net op het moment dat de beheerder dacht dat het een lekker kort avondje was geworden, ging het licht echter aan en kon de veiling weer doorgaan.
(I.B.)

Ingrid Bonnet

,,Het licht viel uit, dus de bar-mores golden niet meer. Normaal mag je niets ‘over de bar doen belanden’, anders moet je een rondje geven aan alle mensen op een kruk. Nu kon het wel ongestraft. Meteen vlogen de pakken meel over de bar. Een gigantische troep, de beheerder van de bar werd die avond voor het eerst ingewerkt, dus die raakte wel in paniek”, vertelt een lid van de Delftsche Studenten Bond.

(I.B.)

Ingrid Bonnet