Strijd over positie promovendi

De status van promovendi houdt de gemoederen behoorlijk bezig. Actievoerende promovendi vergelijken VSNU-voorman Sijbolt Noorda zelfs met de verdreven Egyptische president Hosni Moebarak.

Volgens de promovendi liegt Noorda over de redenen achter de invoering van een bursalenstelsel, wanneer hij zegt dat hij daarmee buitenlandse beurspromovendi wil beschermen. “Universiteiten kunnen er straks voor kiezen om niet alleen buitenlandse, maar ook Nederlandse promovendi een beurs te geven”, zegt Sjoerd Keulen namens een groep actievoerende promovendi.
Noorda zegt echter dat de discussie over het promotiestelsel voor Nederlandse promovendi niet aan de orde is. “Er zijn honderden redenen om heel zuinig te zijn op het aio-stelsel, waarin promovendi werknemers zijn, en we zijn helemaal niet van plan om dat af te schaffen.” Toch lobbyt de VSNU al jaren voor een bursalenstelsel, omdat dat ‘differentiatie in het promotiestelsel’ mogelijk zou maken en beter zou aansluiten op internationale ontwikkelingen.
Staatssecretaris Halbe Zijlstra van onderwijs ondermijnde dat verhaal maandag. Hij stelde dat geld de belangrijkste reden is om promovendi een studiebeurs te geven in plaats van een salaris. “Een bursaal is goedkoper.” Een studiebeurs kan zelfs het tempo van de promovendi ten goede komen, meent hij. “Bij bursalen zit een push, omdat de vergoeding niet geweldig is – laat ik het maar even zo zeggen. De druk zit erop. Er is geen noodzaak om daar aanvullend beleid op te maken.”

Overigens wil hij niet opleggen dat alle promovendi bursalen moeten worden: “Er zijn universiteiten die het graag willen, zoals Groningen, en universiteiten die het niet willen, zoals Nijmegen. Ik wil ze de keuze bieden.”